Del : SMS
Berlingske Business

Socialt ansvar skaber vækst

Du skal tænke socialt ansvar ind i din virksomhedsstrategi, hvis du vil hjælpe andre, samtidig med at du selv skaber vækst.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Win-win or no deal.« Sådan lyder konceptet, når Lisbeth Boye gør forretning.

Hun er stifter og direktør for Sociability - en virksomhed, der rådgiver andre virksomheder i at udnytte de vækst- og udviklingsmuligheder, der ligger i at påtage sig et socialt ansvar og hjælper dem med at integrere en CSR-strategi i virksomheden.

Virksomheder har førhen været mere tilbøjelige til at tage socialt ansvar ved at støtte gode formål, der som sådan ikke havde noget med selve virksomheden at gøre. Men ifølge Lisbeth Boyes koncept er det kun noget, virksomhederne skal gøre, hvis de kan tjene penge på det.

Ansvar som image

»Det skal være bæredygtigt og tjene sig selv hjem på den korte bane. På den måde er det en investering for virksomheden, der gerne skulle skabe vækst, men også noget, der kan skabe udvikling i de tredjeverdenslande, som virksomheden har valgt at samarbejde med,« siger Lisbeth Boye.

Og tendensen er ikke fremmed. Christa Thomsen er lektor på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet. Hun har forsket i social ansvarlighed.

»Virksomhederne er gået fra at se socialt ansvar, som noget, de hellere måtte gøre til at bruge det strategisk og generere overskud,« siger Christa Thomsen.

Hun peger blandt andet på, at virksomhederne ser på, hvad de kan lære af investeringerne, om det kan skabe innovation, ny læring eller nye kunderelationer. Men der ligger også en vigtighed i at tænke socialt ansvar for virksomhedens image.

»Der er stor fokus på netop det område fra virksomhedernes interessenter. De skaber dermed et pres på virksomhederne, der tvinger dem til at tage et socialt ansvar,« siger Christa Thomsen.

Redder liv

En af de virksomheder, der har fået rådgivning af Lisbeth Boye i Sociability er producenten af rengøringsmidler, PRO-REN. De har blandt andet udviklet et desinfektionsmiddel, der er mindre skadeligt mod hænderne og holder bakterier væk i op til tre timer. Et mirakelmiddel i Tanzanias hospitalsverden, der har hårdt brug for at holde bakterier og smittefarer på afstand.

PRO-REN har sammen med Lisbeth Boye udarbejdet en strategi for virksomheden og har fået kontakt til en samarbejdspartner i Tanzania, der skal producerer produktet.

»Vi har fået at vide, at vi kan redde 70.000 mennesker om året, så de ikke får infektioner. Det er en stor ting. Og så er der ingen tvivl om, at det giver vores virksomhed et boost i den rigtige retning. Vi er underleverandører til større firmaer, så det ser også pænt ud på deres papirer, at vi gør noget godt,« siger Jørgen Pedersen, direktør i PRO-REN.

Lisbeth Boye har tidligere arbejdet med ulandsbistand i mange år, og det er også her, ideen til Sociability opstod.

»Det er helt fantastisk at se, at folk for eksempel får et lån til at hjælpe sig selv ud af fattigdommen. Det er dybt tilfredsstillende at kunne hjælpe så mange mennesker på den her måde, og det er det, der driver mig,« siger Lisbeth Boye.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere