Del : SMS
Berlingske Business

Snavs på et pletfrit image

Snavs på etpletfrit image - 1
Lars Rebien Sørensen ved regnskabsfremlæggelsen 31. januar, hvor Novo Nordisk kom med endnu et flot regnskab. Foto:

Lars Rebien har fået en plet på sit ellers så blank-polerede image efter Novos historiske smæk på børsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Det vanskelige med succes er, at du er nødt til at blive ved med at være succesfuld,« sagde komponisten Irving Berlin engang.

Det kan topchefen for én af Danmarks mest guldrandede forretninger, Novo Nordisk-direkør Lars Rebien Sørensen formentlig godt nikke genkendende til, efter hvad der i går viste sig at blive én af de mest dramatiske dage i virksomhedens historie. Novo Nordisk tabte godt 79 mia. kroner, da børsen åbnede i går morges, og aktien faldt drastisk.Tabet skyldes en brøler af de større, der kom bag på alle. Søndag stod det nemlig klart, at de amerikanske sundhedsmyndigheder ikke som forventet ville godkende de to nye insulinprodukter Tresiba og Ryzodeg. Lars Rebien Sørensen selv var voldsomt overrasket, men lagde ikke skjul på, at Novo måtte »op på hesten igen«. Hårdt arbejde er da heller ikke fremmed for direktøren, der også går under navnet »Mr. Clean« netop på grund af sit nærmest fejlfrie image.

Målrettet fra starten

Siden han blev ansat i Novo for 30 år siden, har han støt og roligt arbejdet sig op i virksomheden. Lars Rebien er oprindeligt uddannet forstkandidat fra den daværende Landbohøjskole og er opvokset i en gennemsnitlig dansk familie i Hvidovre og Avedøre som den mellemste af tre søskende.

Oprindeligt var det planen, at han ville uddanne sig til ingeniør.»Men jeg flød bare rundt blandt de andre studerende. Jeg havde behov for tilhørsforhold til andre mennesker,« udtalte han i et interview med Berlingske i 2002.Efter et mislykket forsøg endte han tilbage med tre valg. Enten skulle han være læge, pilot eller forstkandidat. Valget faldt på det sidste.»Jeg blev uddannet som forstkandidat, men jeg arbejder i dag med medicin, og jeg flyver hele tiden rundt i verden,« som han udtrykte det i samme interview med Berlingske.På studiet fandt Lars Rebien dog hurtigt ud af, at hverken 70ernes rundbordspædagogik eller et liv i gummistøvler var noget for ham. Han ville hellere frem i verden på de bonede gulve. Og det kom han. Han tog en HD i udenrigshandel på CBS i 1983. Seks år senere blev han forfremmet til salgschef for enzymdelen og trådte få år senere ind i direktionen.

I konflikt for virksomhedens skyld

Det viste sig, at Lars Rebien ikke bare var fagligt dygtig, men også som en af de første herhjemme, der for alvor forstod vigtigheden af at positionere og brande sin virksomhed. Åbenhed var mantraet, og CSR-lignende inivitativer som eksempelvis Verdensdiabetesfonden var med til at give Novo et brand af en ansvarlig og innovativ virksomhed, som medarbejderne var stolte af. I øvrigt et image som mange andre danske virksomheder betaler dyrt for at opnå.

Dertil kommer, at Lars Rebien ifølge flere af sine bekendte er en leder, som siger tingene særdeles direkte og ikke er bleg for en konfrontation. Når stormvejret raser, bevæger han sig hellere selv ind i det i stedet for at overlade det til sine undersåtter. Flere har igennem årene fremhævet én af hans første gerninger som topchef tilbage ved årtusindskiftet.Den bestod ganske simpelt i at skifte slipset ud med en læderjakke og gå direkte ud blandt de græsrødder, der demonstrerede foran virksomheden med anklager om, at Novo profiterede på verdens fattigste, efter Novo var blevet involveret i en retssag i Sydafrika. Lars Rebien var klar i mælet:»Vi tjener penge på syge mennesker. Vi er ikke en international humanitær organisation, og vi vil ikke ændre vores holdning og afgive medicinpatenterne,« er han senere blevet citeret for at have udtalt.

Tid til oprydning

På samme måde var det Lars Rebien, der som 35-årig blev sat til at rydde op i Novos amerikanske datterselskab og måtte fyre en tredjedel af medarbejderne, herunder nogle han personligt kendte godt. Tilbage i 2004 udtalte han, at det var en af de hårdeste perioder, og at han var syg i seks måneder. Det var dog også i denne periode, at han mødte sin nuværende, svensk-fødte kone Charlotte, som på det tidspunkt var au pair i USA.

Selv om der altså har været knubs på vejen i Lars Rebiens rejse med Novo, er det småt med de helt store fejltagelser.Tilsammen har Novo under hans ledelse opnået en nærmest guddommelig position, som selv ikke en korruptionssag som olie-for-mad skandalen for år tilbage, kan ændre på. Som en anden mønsterelev kan Novo tillade sig at lave en stribe fejl og alligevel stadig stå tilbage som dansk erhvervslivs største succes i disse år.Flere har da også gættet på, at grunden til, Lars Rebien forlod DONG-bestyrelsen sidste år, skyldtes, at han simpelthen ikke befandt sig godt i et så kritisk forløb. Mr. Clean har det bedst med at være – ja, netop clean. De færreste tvivler således på, at han kan få sat gang i oprydningen med at få banket Novo-aktien tilbage på sporet. Hvis han får tid, vil han dog formentlig også forsøge at komme ud i naturen, som er noget af det, han sætter mest pris på sammen med sin kone og sine tre børn.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere