Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

SMV'erne er sløve til at efteruddanne

Er du ansat i en lille privat virksomhed skal der en del overtalelse til for at komme på et spændende efteruddannelseskursus.

For mange små og mellemstore virksomheder har slet ingen uddannelsesaktiviteter. Og virksomhederne har ikke en person i firmaet,

der har ansvaret for at få løftet virksomhedens kompetencer og heller ikke et decideret uddannelsesbudget.


Det viser

IFKA''s, Institut for Konjunktur-Analyse, årlige undersøgelse af uddannelse og kompetenceudvikling i det private erhvervsliv.

I 2001 købte virksomheder i den private sektor kurser og efteruddannelse for ca. 3,7 mia. kr., selvom der faktisk var budgetteret

med 6,2 mia. kr. Virksomhederne regner med at bruge 4,3 mia. kr. i år på at gøre de ansatte klogere.


Hele

22 pct. af de private virksomheder i undersøgelsen har slet ikke gennemført uddannelsesaktiviteter for medarbejderne

i 2001 - og det er det højeste tal i fem år. Men med virksomheder under 50 ansatte er tallet endnu højere. Nemlig

38 procent.


12 pct. af virksomheder føler slet ikke, at de har behov for at uddanne medarbejderne, mens 55 mener, at uddannelsesbehovet

er dækket helt tilfredsstillende.


Til gengæld mener 75 pct. af virksomhederne, at arbejdspladsens kompetence er vokset

i løbet af 2001.


- Den oplagt begrundelse for, at de små virksomheder ikke sender folk på kurser er, at der

er færre at sende afsted. Men derudover arbejdes der ikke strategisk med efteruddannelse. Det går mere fra hånden

til munden - og så er de små virksomheder selvfølgelig mere ramt af tidspres, siger konsulent i IFKA Lasse Hjorth

Madsen.

Justerer efter behov

Over en tredjedel af alle arbejdspladser i den private sektor består af virksomheder med under

20 ansatte.


Derfor spiller den gruppe en vigtig rolle, når det gælder erhvervsrettet kompetenceudvikling. Og uddannelsesadfærden

adskiller sig markant fra de større virksomheder.


Netop fordi mange virksomheder slet ikke efteruddanner medarbejderne

- og så fordi der ikke er en uddannelsesansvarlig. Men også det, at små virksomheder hurtigere kan justere aktiviteterne,

hvis økonomien eller behovet dikterer det.

Økonomisk lavvande

Det ser ikke meget bedre ud for i år. I hvert

fald oplyser 17 procent af virksomhederne, at de ikke har tænkt sig, at deres medarbejdere skal opkvalificeres. Dog vil 30

procent øge medarbejdernes kompetencer. Der er også færre der planlægger at iværksætte e-learning-aktiviteter.


Undersøgelsen

viser, at uddannelsesaktiviteten og økonomisk fremgang hænger sammen. Det er tydeligt, at de virksomheder, som vil ansætte

flere, oftere også vil efteruddanne dem. Mens de virksomheder, der mærker afmatning, hurtigt sparer på uddannelse..


Fordelt

på de 1,7 millioner lønmodtagere i den private sektor svarer det til, at der er brugt 2.200 kr. pr. medarbejder. Men

fordi det kun cirka er halvdelen, der får efteruddannelse, og kun 80 pct. af virksomhederne, der gennemfører efteruddannelse,

så er beløbet meget højere i nogle virksomheder.


Barrierne for at få dækket uddannelsesbehovet

er tid, penge og manglende planlægning.


54 pct. af virksomhederne siger, at tiden er den faktor, der gør, at de ikke

får sendt de ansatte på kursus. Efter tiden kommer pengene - det indrømmer 30 pct. Mens manglende planlægning

kommer på en tredjeplads med 18 pct.


- Kurser er selvfølgelig dyre for små virksomheder. Her kan 7.000 kr.

til et kursus være mange penge, siger Lasse Hjorth Madsen.


Det er altså især interne barrierer, der sætter

begrænsningen. For under 15 pct. nævner aflyste kurser, mangel på kurser, manglende overblik eller manglende rådgivning

som barrierer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen