Del : SMS
Berlingske Business

Småt er og bliver godt

Artiklen fortsætter under annoncen
(LONDON) - Så lidt bureaukrati som muligt. Resultatsøgende medarbejdere der har et stort ansvar i en flad struktur. En

meget personlig og kvalitetsbevidst kundeservice. Og så for Guds skyld ingen storheds-drømme.


Det er formlen for

succes, når det gælder Danmarks hurtigst voksende virksomhed, Juhler Holding A/S.


Navnet dækker egentlig over

Temp-Team og Access Personnel, begge vikarbureauer og personale-udvælgelsesfirmaer, som fornylig samlet toppede den danske liste

over de især små og mellemstore virksomheder, der vokser hurtigst.


Her kom Juhler-gruppen ind på en 37. plads

over de 500 førende hurtigløbere i Europa - en liste udarbejdet af interesseorganisationen Growth Plus i Bruxelles.

Næstbedste danske firma var Søndagsavisen et godt stykke efter på 155. pladsen.


- Vi har klaret os godt ved

at være mindre end vores konkurrenter. Og vi forsøger at fastholde de fordele, der kommer ved at være en mindre virksomhed:

Mindre bureaukrati, så kunderne ikke bliver stillet om fra den ene til den anden, vi har små afdelinger med flad struktur

og en personlig service, siger firmaets grundlægger og direktør, Erik Juhler.



Milliard i omsætning

Med

22 år på bagen er Temp-Team dog ikke længere noget lille foretagende.


Siden Erik Juhler som 34-årig stiftede

firmaet i 1979 med en arv fra sin far og en HD i regnskab og organisation som uddannelsesmæssig bagage, er arbejdet med at finde

vikarer steget kraftigt.


Erhvervslivets behov for fleksibilitet på personalesiden - lige fra administrativt arbejde til

truckkørsel - er baggrunden for den store efterspørgsel. Alene i de to seneste år er vikarmarkedet vokset med

15 pct. årligt. I dag sidder Juhler-gruppen på 21 pct. af det danske vikarmarked og på 41 pct., når det gælder

markedet for at udvælge folk til permanente job.


Det sker fra 15 kontorer spredt ud over Danmark, og dertil kommer afdelinger

i Storbritannien, Tyskland, Norge, Sverige, Singapore og Australien, som sidste år bidrog til en samlet omsætning på

588 mio. kr.


Ud af det kom et overskud før skat på 16,2 mio. kr., hvilket med Erik Juhlers ord "ikke er imponerende".

Men det skyldes, at de mange nye projekter i udlandet koster penge.


- I 1979 var de månedlige udgifter ca. 15.000 kr. I

dag er kapacitetsomkostningerne 12 mio. kr. om måneden. Vi vil gerne vokse, men vi vil ikke have mentaliteten af at være

store, som Erik Juhler udtrykker det fra sit hovedkontor i Londons gamle dokker, hvor den ene skyskraber efter den anden skyder op

med raketfart.



Den gamle købmand

Her i det østlige London vil Erik Juhler nu samle trådene, så

der bliver en nøgleperson på regnskab, en på personale og en på markedsføring for de mange afdelinger

over hele verden.


Men trods den delvise centralisering i den britiske hovedstad bliver der ikke tale om at skære dybt i

afdelingernes selvstændighed.


- Det er selvfølgelig en afvejning, når man har så mange afdelinger. Man kan

jo ikke bare lade dem løbe afsted i hver sin retning. Men successen kommer af at være små og satse ubetinget på

kvalitet. I de små afdelinger føler man sig også mere ansvarlig. Vi forsøger at være den gamle købmand, som

kender kunderne, og ikke som McDonalds, som kører effektivt via stordriftsfordele, men hvor det nemt kan blive upersonligt,

siger Erik Juhler.


Netop tankegangen om den nære kontakt kan være svær at fremelske, når man som virksomhed

bevæger sig udenlands, for her er arbejdskulturen ofte anderledes, siger Erik Juhler. Juhler-gruppen har seks afdelinger i Storbritannien,

og Erik Juhler er ofte stødt på mentaliteten, at det er bedst at være stor, når han skulle hyre medarbejdere

til kontorerne.


Juhler-gruppen forsøger at gå den anden vej. F.eks. besøger firmaets konsulenter altid kunderne

for at danne sig et indtryk af virksomhedens atmosfære og få et detaljeret indblik i arbejdet. Det gør det nemmere

at finde den rette vikar eller person til et fast job. Juhler-gruppen tjekker desuden altid referencer fra tidligere arbejdsgivere.


-

At ansætte en person er faktisk en meget vigtig beslutning, men ofte bruges der mere tid på at købe en ny kopimaskine

til 10.000 kroner end på at hyre en medarbejder, der koster 400.000 kr. om året, siger han.



Det koster

Den grundige

forberedelse gør, at kunderne vender tilbage til Temp-Team og Access Personnel. Også fordi de to firmaer forsøger

at fastholde sine medarbejdere, så kunderne som regel får den samme person at snakke med.


- Den personlige service

koster også noget. De store bureauer kører meget på pris, og der står vi nogle gange af. Vi vil ikke gå

på kompromis, siger Erik Juhler.


Internt har Juhler-gruppen en tæt afrapportering. Hver uge meddeler hvert kontor,

hvad medarbejderne har foretaget sig, og hvilke aktiviteter kontoret er i færd med. Det har gennem årene givet firmaet

en stab af medarbejdere, der er vant til kravene om resultater og effektivitet.


Men nøgleordet er selvstændighed,

og der tages mest mulig hensyn til de lokale forhold - i afdelingen i Singapore er samtlige otte medarbejdere således lokalt

ansatte.


Det vil også fremover være kodeordet for Erik Juhler, der i dag tilbringer en tredjedel af tiden i Danmark,

en tredjedel i London og en tredjedel på farten. Et af målene er at få bidt sig bedre fast i Storbritannien, hvor Juhler-gruppen

på tredje år har travlt med at finde danskere og andre skandinavere til vikarstillinger og permanente job i bl.a. danske virksomheder

i det britiske.


- Storbritannien er på mange måder en stor udfordring for os. Her i landet er vikarbranchen enorm,

siger Erik Juhler.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere