Del : SMS

Små virksomheder forsømmer vækstmarkeder

Mindre virksomheder kan tjene store penge på nye vækstmarkeder. Men de gør alt for lidt for at øge salget de steder, hvor mulighederne er størst.

Artiklen fortsætter under annoncen
Der ligger et stort potentiale for de mindre og mellemstore virksomheder i at satse mere på salg til de lande, som for tiden oplever en høj økonomisk vækst. Det er eksempelvis i Asien og Sydamerika, at økonomierne boomer, og de små virksomhede har i dag en markant mindre samhandel med disse nye vækstmarkeder end større danske virksomheder. Det viser en ny analyse fra interesseorganisationen, DI.
De mindre og mellemstore virksomheder er en afgørende del af dansk økonomi. De beskæftiger 815.000 fuldtidspersoner, hvilket svarer til knap 60 pct. af den samlede beskæftigelse i private byerhverv eksklusive forsyning og finansiering. Samtidig skaber de mindre og mellemstore virksomheder cirka 57 pct. af værditilvæksten i de private byerhverv.

Stigende betydning

De små virksomheder eksporterer direkte varer for 277 mia. kr. om året, hvilket svarer til 15 pct. af deres samlede omsætning. Det er noget mindre end de store virksomheder, hvor eksporten udgør 34 pct. af omsætningen. Det skal dog tages i betragtning, at en stor del af de mindre og mellemstore virksomheder er underleverandører, og derved bidrager indirekte til de danske eksport.

Eksporten har stigende betydning for det danske samfund, og i dag kan over 40 pct. af produktionen i de private erhverv henføres til eksporten.

"Danmark er mere end nogensinde afhængig af, at produktive og konkurrencedygtige virksomheder skaber økonomisk vækst og beskæftigelse, og dermed bidrager til at finansiere den danske velfærd," hedder det i analysen fra DI.

Fokus tæt på

På nuværende tidspunkt fokuserer de mindre og mellemstore virksomheder dog mest på nærmarkederne. En sammenligning af mindre og mellemstore eksporterende virksomheder med de større eksporterende virksomheder viser, at der er langt færre af de mindre og mellemstore virksomheder til stede på de nye vækstmarkeder.

Men eksporten er styrtdykket det seneste år, og væksten på de traditionelle danske eksportmarkeder ventes at blive lav i de kommende år.

Det betyder, at selvom der forsat vil være afsætningsmuligheder på Danmarks traditionelle eksportmarkeder, vil de nye vækstmarkeder få stadig større betydning.

Uden for EU

De såkaldte BRIK-lande – Brasilien, Rusland, Indien og Kina – påkalder sig særlig stor interesse. Vækstraterne i disse lande svinger fra at være dobbelt så stor til værende næsten ni gange højere end på Danmarks nærmarkeder i 2010.

Den høje vækst på vækstmarkederne resulterer i et hastigt stigende antal købedygtige forbrugere uden for EU. Blot en tredjedel af verdens købedygtige forbrugere vil i 2025 være bosat i EU."

"Derfor er det helt afgørende, at dansk erhvervsliv styrker sin position på vækstmarkederne. Fokus alene på de traditionelle eksportmarkeder sikrer ikke Danmark en global vinderposition i fremtiden," hedder det i analysen.
 

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere