Del : SMS
Berlingske Business

Små virksomheder får miljøhjælp

miljø
Hidtil har det været de store virksomheder, der har udviklet grønne produkter og produktionsformer. Nu får de mindre virksomheder hjælp til at gå samme vej. Foto:

Miljøminister Ida Auken (SF) vil have små virksomheder i gang med grøn omstilling. Via ny portal får de hjælp til at vinde grønne udbud, teste produkter og leve op til forskellige miljøstandarder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Design af grønne produkter, miljøkrav og standarder kan være svære at håndtere for landets små virksomheder. Af samme årsag vil Miljøministeriet i et samarbejde med Dansk Industri, Aalborg Universitet og Green Cross Denmark hjælpe landets små vækst­motorer med grøn omstilling. Miljøminister Ida Auken (SF) vil hjælpe virksomhederne til at omstille sig og få mere ud af deres produktion. Det er særligt potentialet hos de små virksomheder, ministeren ønsker at indfri. »Indtil videre har det mest været de store virksomheder, der har lavet grøn innovation. Men der er et kæmpe potentiale i at få de små virksomheder med på den grønne dagsorden og få dem til at bruge den grønne omstilling som et reelt konkurrenceparameter,« siger hun og pointerer, at der i langt højere grad konkurreres på ressourceeffektivitet end tidligere. Det skal hjælpes på vej af internetsiden Green 21, hvor virksomheder eksempelvis kan blive hjulpet gennem regeljungler og med produktudvikling. Siden er allerede kørende, og Dansk Industri tror på en succes. »De, der vil satse grønt, prøver vi her at hjælpe med en lightudgave af de værktøjer, som kan få virksomhederne på spor af, hvad netop de skal gøre,« siger Karin Klitgaard, miljøpolitisk chef i Dansk Industri, der tilføjer, at danske virksomheder allerede nu lever op til skrappe miljøkrav og gør meget på frivillig basis. Ifølge en undersøgelse fra Eurobarometer er det kun hver tredje danske virksomhed, der har investeret mere end ti procent i »økologisk innovation« eller grøn produktudvikling i løbet af de seneste fem år.

Virksomheder bakker op

Interessen for initiativet kommer fra de små virksomheder selv. De vil gerne med på den »grønne vogn«. »Der har været en interesse fra danske virksomheder til at lave et initiativ som dette. Virksomhederne har svært ved at få omstillingen ført ud i livet, og det skal vi (DI, red.) selvfølgelig understøtte,« siger Karin Klit­gaard, der pointerer, at der netop er et godt forretningspotentiale i at satse mere grønt. At en grøn omstilling kan give et plus på bundlinjen, er koncernchef i De Forenede Dampvaskerier, Anders Thorgaard, ikke i tvivl om: »Det gode ved certificeringer er, at du bliver tvunget til at tænke systematisk og udvikle virksomheden hvert år.« Han tilføjer, at portalen selvfølgelig kan hjælpe virksomhederne, men at det samtidig ville gavne, hvis det offentlige tog øget del i omstillingen. Et synspunkt virksomheden Leanvent bakker op. De har udviklet et energibesparende ventilationssystem, der kan reducere elforbruget med 50 procent. Ifølge virksomhedens CEO, Peter S. Antonsen, der har arbejdet på ventilationsproduktet i mere end ti år, er den nye, grønne portal et positivt skridt. »Det er vigtigt, at det bliver til mere end skåltaler og hensigtserklæringer, så hvis det her kan hjælpe virksomheder på vej, er det godt. Politikerne skal så også lovgive, så de miljørigtige produkter bliver valgt i stedet for de gamle anlæg, der vinder på sidste tikrone«.

Flere grønne godter

Miljøministeren overvejer flere initiativer i forbindelse med regeringens ressourcestrategi. Det er klart, at de små virksomheder spiller en rolle i hele ressourcestrategien, så der skal vi se, hvordan vi kan udvikle forretningsideer, der er med til at hjælpe miljøet«. Ideen er, at portalen skal udvikles i takt med, at flere initiativer kommer til.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere