Berlingske Business
LIVE
BREAKING 14:40 Siemens afskediger 600 medarbejdere på vingefabrik i Aalborg

Små sten i skoen hos Ecco dæmper ikke optimismen

STEEN BORGHOLM ECCO PRESSEFOTO
Eccos viceadministrerende direktør Steen Borgholm er overordnet set tilfreds med årsregnskabet for 2016 på trods af, at selskabets overskud er faldet. Ecco, Pressefoto

På trods af udfordringer for den familieejede skofabrik er der ikke meget bekymring at spore hos selskabet.

København. Stigende omkostning og øget konkurrence er nogle af de udfordringer, der præger Eccos årsregnskab for 2016.

Men skovirksomhedens viceadministrerende direktør Steen Borgholm er ikke bekymret.

- Det er på ingen måde bekymrende, når vi ligger på sådan et indtjeningsleje.

- Vi fastholder et indtjeningsleje, som er på et højt niveau, selv om vi har et sværere marked, hvor der er længere udsalgsperioder, og hvor det generelt er sværere at tjene penge, siger han.

Eccos omsætning lød på 9,3 milliarder kroner i 2016, hvilket er på niveau med 2015. Samtidig faldt Eccos overskud før skat til 1,3 milliarder kroner fra 1,4 milliarder kroner sammenlignet med 2015.

Ifølge Steen Borgholm er den traditionelle skobranche i forandring, og det har været med til at udfordre den sønderjyske skovirksomhed.

Det er især nye spillere på markedet og online distributører, der har øget konkurrencen på markedet.

Og som følge af det stigende online salg er der opstået en transparens i markedet, siger Steen Borgholm.

- Når de kører udsalgsperioder på onlineplatforme, så stiller det især de fysiske butikker over for et valg om, hvorvidt de vil matche priserne. Og når de matcher priserne, så falder priserne generelt i markedet.

- Det gør det sværere at tjene penge, siger vicedirektøren.

Ifølge Steen Borgholm vil Ecco modsvare udfordringerne ved at være til stede på alle distributionskanaler, hvor kunderne ønsker at handle.

- Vi vil sikre, at vi både er til stede i de fysiske butikker og online. Og vi investerer fortsat og ruller flere markeder ud med onlinesalg, siger han.

Derfor har virksomheden ingen planer om at lave virksomhedskøb for at øge sin salgsvolumen.

- Vi er ikke interesseret i konkurrerende brands. Vi mener, vi kan selv, siger Steen Borgholm.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen