Del : SMS
Berlingske Business

Små danske virksomheder lever livet farligt

eivind konkurs
»Hvis vi skal have private til at investere mere i virksomheder, så bør vi gøre noget ved skattereglerne, som i dag klart er mindre gunstige end i Sverige og Norge«, mener Eivind Kolding. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Langt flere går konkurs, og de småvirksomheder har væsentlig ringere soliditet end i Sverige og Norge. Samtidig beskattes opstart af virksomheder markant højere herhjemme. Formanden for Axcelfuture, Eivind Kolding, giver gode råd.

Artiklen fortsætter under annoncen

Siden finanskrisen er dobbelt så mange virksomheder bukket under og gået konkurs i Danmark sammenlignet med Norge og Sverige. Et af problemerne er, at de mindste danske virksomheder har en ringe soliditet sammenlignet med nabolandene. Det spiller også ind, at investering i opstart af en virksomhed er markant hårdere beskattet i Danmark end i f.eks. Tyskland og Sverige, viser ny analyse udarbejdet af Copenhagen Economics.

Det fremgår af analysen, at antallet af konkurser i Norge og Sverige har været næsten uændret fra 2007 og frem til 2013, mens konkurshyppigheden har været markant højere i Danmark i perioden.

Samtidig viser tallene, at især de helt små virksomheder i Danmark er væsentlig mindre solide end virksomheder i nabolandene.

Soliditet er afgørende for virksomhedernes mulighed for vækst, fordi virksomheder med begrænset egenkapital har svært ved at få kredit fra banker og leverandører. Det gælder især risikobetonede virksomheder med svag eller kort kredithistorie, hedder det i analysen.

tvangsauktioner

Analysen er udarbejdet af Copenhagen Economics for kapitalfonden Axcels tænketank Axcelfutures. Tænketankens bestyrelsesformand, tidl. topchef for Danske Bank og Mærsk, Eivind Kolding, har en stribe gode råd til såvel politikere, institutionelle investorer samt de små virksomheder om, hvordan situationen kan forbedres. Der er nok at tage fat på, men også et stort potentiale:

»Der er en meget stor positiv afledt samfundsmæssig effekt af at få de små virksomheder til at køre bedre. Det skaber flere arbejdspladser og mere produktive virksomheder. Der er en gevinst for os alle sammen, hvis det skal lykkes,« siger han.

Ifølge Eivind Kolding er det et problem i sig selv, at en virksomhed går ned. Men det er lige så meget et problem fremadrettet, hvis en virksomhed ikke har den fornødne soliditet og egenkapital, for så kan de ikke vokse, de kan ikke investere, og de kan ikke låne penge. Dermed bidrager de ikke med vækst til samfundsøkonomien, påpeger han.

Kolding mener, at der er flere årsager til den ringere soliditet blandt Danmarks små virksomheder. En af dem handler om brugen af virksomhedspant:

»I Norge og Sverige har man benyttet sig mere af virksomhedspant, hvor en virksomhed giver pant af alle sine aktiver. Det betyder, at virksomheden holder sig til én bank fremfor som i Danmark, hvor virksomhederne i højere grad har shoppet rundt mellem mange banker,« lyder Koldings vurdering.

Jesper Øhlenschlæger, forretningsmand Århus, i hans strandvej

Han foreslår, at politikerne afskaffer eller reducerer den stempelafgift på halvanden procent, som danske virksomheder i dag skal betale, når de indgår aftaler med bankerne om virksomhedpant.

Ifølge Eivind Kolding består en væsentlig opgave i at få skubbet mere egenkapital ind i de små virksomheder:

»Udfordringen er ikke, at der ikke er kapital nok. Udfordringen er, at det kræver næsten lige så meget at analysere en virksomhed med 200 mio. kr. i omsætning som en virksomhed med en milliard i omsætning. Banker og pensionskasser og andre investorer vil derfor hellere bruge ressourcerne på større investeringer, for omkostningerne pr. investeret krone bliver for høj, når det gælder de små virksomheder.

Derfor skal omkostningen pr. investeret krone gøres mindre for investorerne, og her er det vigtigt, at de har adgang til nemt tilgængelige og transparente regnskabsoplysninger, så man ikke skal bruge så meget krudt på at analysere dem,« siger han. Eivind Kolding peger på, at man i Tyskland og Norge er begyndt at lave standardiserede og billige ratings af små virksomheder. Et andet af Eivind Koldings forslag vedrører Dansk Vækstkapital, som han kalder et godt initiativ, hvor pensionskasserne investerer gennem forskellige fonde.

pix-konkurs

»Axcelfutures foreslår, at Dansk Vækstkapital begynder at investere i endnu mindre virksomheder end i dag. Dansk Vækstkapital har koncentreret sig lidt for meget om virksomheder med en halv milliard omsætning eller mere,« siger han. Kolding fokuserer derudover på de små virksomheders regnskabskvalitet og ledelse.

»Det er i dag frivilligt for de små virksomheder at spare revisoren bort, men virksomhederne bør bare vide, at hvis de vælger at spare de penge, så gør man det væsentlig sværere at få folk til at investere i virksomheden. De små virksomheder bør også sørge for at have en professionel ledelse – både når det gælder direktion og bestyrelse,« lyder hans råd. Endelig er der skattereglerne:

»Hvis vi skal have private til at investere mere i virksomheder, så bør vi gøre noget ved skattereglerne, som i dag klart er mindre gunstige end i Sverige og Norge.

Især Danmarks kapitalvindingsskat er højere end i de andre lande, så vi foreslår en nordisk model, hvor Danmark ligestilles med nabolandene,« siger Eivind Kolding, som peger på, at en entreprenør, som overvejer at etablere virksomhed i Danmark, må imødese at betale ca. 30 pct. mere i samlet skat end en entreprenør i Sverige eller Tyskland. Nye tal fra Danmarks Statistik viser et fald i antallet af konkurser i februar i forhold til januar med 22 pct., hvilket er det laveste niveau siden sensommeren 2008.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere