Del : SMS
Berlingske Business

Slesvig-Holsten afviser at betale for Femern-forbindelse

Slesvig-Holsten afviser at betale for Femern-forbindelse - 1
Ministerpræsident Torsten Albig (t.h.) med sin dansksindede minister, Anke Spooren­donk, foran Forbundsrådet i Berlin op til weekenden. Foto:

Tysklands nordlige delstat er ikke imod Femern-forbindelsen, men vil ikke være med til finansieringen

Artiklen fortsætter under annoncen

BERLIN: Slesvig-Holsten er åben over for en fast forbindelse over Femern Bælt, men vil ikke være med til at betale den.

Det siger den nyvalgte ministerpræsident for Tysklands nordlige delstat, Torsten Albig, i en samtale med Berlingske.

Albig har sammen med sine koalitionspartnere De Grønne og Sydslesvigs Vælgerforbund (SSV), der repræsenterer det danske mindretal, kastet grus i maskineriet, fordi man nægter at stille 60 millioner euro (450 mio. kr.) til rådighed til veje og jernbanelinjer i Nordtyskland, der er en forudsætning for forbindelsen.

Ministerpræsidenten understreger imidlertid, at man »ikke er imod« Femern-forbindelsen, som skal stå færdig 2018. Prisen på 5,5 milliarder euro (41 mia. kr.) skal først og fremmest betales af Danmark i form af et såkaldt Public Private Partnership (PPP), der skal hentes hjem af gebyrer fra brugerne.

»Det, vi er imod, er at betale de 60 millioner euro, fordi det strider imod den tyske forfatning,« siger socialdemokraten Albig. »Forbindelsen hviler på en traktat mellem den danske og den tyske stat, og derfor skal Slesvig-Holsten ikke være med til at finansiere den.«

Albig oplyser, at hans første udlandsrejse vil gå til Danmark. Der er meget, som Slesvig-Holsten kan lære af den nordlige nabo, ikke mindst hvad angår borgernes medbestemmelse, siger han.

Ikke ordentligt tænkt igennem

Problemet med Femern-forbindelsen er ifølge Albig, at man fra tysk side er gået med til den uden at tænke meget over, hvor pengene skal komme fra. »I Danmark har man gjort sig tanker om spørgsmålet gennem årtier og fundet en løsning.« I Tyskland har man blot sagt ja uden at forberede finansieringen af den lokale infrastruktur, siger ministerpræsidenten.

Det nye, dansksindede medlem af Slesvig-Holstens regering, Anke Spoorendonk, er kritisk over for forbindelsen. Den vil, frygter hun, rykke trafikinvesteringer fra det sydlige Jylland og Slesvig, hvor mindretallet bor, til Lolland-Falster og Holsten. Hun erkender dog, at forbindelsen nok kommer, fordi traktaten er indgået. Men heller ikke Spoorendonk mener, at delstaten skal betale de 60 millioner euro, selv om beløbet blev bevilget af den hidtidige, borgerlige regering.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere