Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Skrappere krav til generationsskifte

Trods klar lovgivning fra regeringens side er Told og Skat godt i gang med at stramme grebet om tilladelserne til generationsskifte.

Både revisorer og advokater efterlyser en mere entydig linje fra Told og Skat.



Ellers kan mange generationsskifter være

truet.



Problemet er, at man i nogle modeller for generationsskifte får lov til at udskyde skatten, mens man i andre tilfælde

ikke må.



For nylig blev det slået fast ved en afgørelse i Landskatteretten, hvor en fabrikant af industrigummi

fik afslag på en ombytning af anparter.



Klageren ønskede at lave et investeringsselskab som en del af et generationsskifte,

men Told og Skat mente ikke, at ombytningen var forretningsmæssigt begrundet, og derfor blev tommelfingeren vendt nedad.



Men

skattemyndighedernes holding giver en skævhed i loven, som hverken revisorer eller advokater kan se nogen begrundelse for.



-

Hvorfor det er sådan, må stå hen i det uvisse. Men det er ikke rimeligt, at nogen kan udskyde skatten, mens andre

ikke kan, siger en af landets førende advokater, når det gælder skatteret, Tommy V. Christiansen.



Efter en

ny lov skal Told og Skat give grønt lys til en såkaldt succession for nære medarbejdere og familiemedlemmer.



Succession

betyder, at køberen af virksomheden overtager alle skatteforpligtigelser.



Til gengæld får køberen

en skatterabat på prisen, og skatten skal først betales, når vedkommende sælger virksomheden videre til næste

generation.



På den måde udskydes skatten, og modellen glider glat igennem.



Derimod bliver der i stadig flere

tilfælde sagt nej til spaltning af virksomheder eller aktieombytning som led i generationsskifte.



Told og Skat er helt

afvisende over for tilfælde, hvor virksomheden bliver delt i et driftsselskab, som den nye ejer kører videre, og et holdingselskab,

som den gamle ejer parkerer sine penge i.



Tommy V. Christiansen påpeger, at fremgangsmåden med fordel kan bruges

i virksomheder, hvor der er to ejere. En yngre generation, som vil være mere aktiv og tage større risiko. Mens den ældre

vil tage den mere med ro og primært ønsker at trække sig tilbage med en pose penge.



Den idé er Told

og Skat lunken over for, hvis det sker ved en spaltning. Men både KPMG, Deloitte & Touche og Foreningen af Registrerede

Revisorer, FRR, påpeger, at der ved spaltningen blot er tale om en udskydelse af skatten i lighed med succession. Når

ejeren af pengetanken dør, skal skatten falde, og selskabet kan ikke sælges videre.



- Vi går som katten om

den varme grød, om det her emne. Der er afgjort tale om en stramning, når skatten skal falde på det tidspunkt,

hvor handelen bliver foretaget, siger skattekonsulent hos FRR, Jørgen Frausing.

Hæmmer målsætningen

Frygten

hos Told og Skat er, at generationsskifter og spaltninger bruges som ren skattetænkning og er derfor blevet mere striks, men statsautoriseret

revisor hos Deloitte & Touche, Lars Ørum Nielsen, mener, at Told og Skats hårde fremfærd kan være med

til at hæmme regeringens målsætning om, at det skal være nemmere at lave generationsskifte.



Den opfattelse

deler Tommy V. Christiansen.



Han er nervøs for, at mange selvstændige giver op og lukker deres virksomhed ned i

stedet for at få ført dem videre medmindre Told og Skat slipper noget af grebet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen