Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Skolepraktikanter skal være yt

Danske Malermestre har en mission. Det skal være yt at være skolepraktikant. En kampagne for at tømme skolerne

for elever er kommet i modvind efter, at virksomhederne nu mister tilskud.



Det er en realitet efter, at Venstre, de konservative,

Det radikale Ventre og Dansk Folkeparti har indgået en aftale om erhvervsuddannelserne i finanslovsforliget for 2003.



Her

gives 345 mio. kr. ekstra til skolerne - og pengene skal bl.a. sikre, at eleverne ikke springer fra uddannelserne.



Det skal

ske ved, at der skal findes nye løsninger for skolepraktikken, uddannelsesforløbene skal være mere fleksible,

der skal være adgangbegrænsning de steder, hvor de unge ikke kan få arbejde, og undervisningen skal være mere

praktikorienteret.

Sværere opgave

Men det der mærkes allermest i virksomhederne er, at praktikpladspræmien til

skoler, der skaffer såkaldte restuddannelsesaftaler, bortfalder fra den 1. januar. Sammen med Malerforbundet har arbejdsgiverne

Danske Malermestre netop gang i en kampagne, hvor der ringes til alle virksomheder med overenskomster for at få dem til at tage

elever.



- At tilskuddet fjernes gør ikke vores opgave lettere. De virksomheder der vælger at tage skolepraktikanterne

i en restperiode får et tilskud på 12.000 kr. om året. I dag skal eleverne tilbydes skolepraktik, hvis de ikke har

fundet praktikplads efter tre måneder. I det øjeblik, de har fået tildelt en skolepraktikordning, får virksomheden

tilskud. Derfor er der selvfølgelig virksomheder, der bruger tilskuddet som incitament, siger direktør i Danske Malermestre

Ole Draborg.

Konkurrencefordel

På den anden side er Danske Malermestre tilfredse med, at skolepraktik-tilskuddet fjernes,

fordi skolepraktikanterne har haft en konkurrencefordel.



- Det er jo ikke rimeligt, at nogle virksomheder har drevet kassetænkning. De

har bevidst ventet, til eleverne har indgået en skolepraktikordning - og dermed har de scoret tilskuddet. På den måde

har virksomhederne haft et incitament til at have elever - men kun hvis de først var startet i skolepraktik, siger Ole Draborg.



For

nylig viste en undersøgelse fra Arbejdsgivernes Elevrefusion, AER, at jobmulighederne er langt større, når eleverne

har været ude i en reel virksomhedspraktik. Derfor mener malermestrene også, det er en ulempe, at den såkaldte karenstid

forkortes. Eleverne får nu kun to - modsat tre tidligere - måneder til at finde en "rigtig" praktikplads. Det

får formanden for Danske Malermestre Evald Jensen til at slå fast, at det lægger ekstra pres på mestrene og

på eleverne.



- Men det er i grunden frugtbart. Men det er klart, at den forkortede karensperiode vil få antallet

af skolepraktikelever til at stige, hvis vi ikke er i stand til at opsluge eleverne desto hurtigere, siger han i medlemsbladet Danske

Malermestre.

Mister i god tro

BYG har tidligere på ugen i ErhvervsBladet påpeget, at virksomheder i god tro

kan miste praktik-tilskuddet. Virksomheder kan se frem til et uventet bortfald af tilskud i forbindelse med regeringens forslag om,

at ændre loven om Arbejdsgivernes Elevrefusion og lov om erhvervsuddannelser.



Afskaffelsen af praktikpladstilskuddet skaber

et problem for de virksomheder, der har indgået uddannelsesaftale med skolepraktikelever i tillid til, at tilskuddet varer til

udløbet af de pågældende uddannelsesaftaler.



Byggeriets Arbejdsgivere, BYG, og Danske Entreprenører,

der fra 1. januar 2003 sammenlægges til Dansk Byggeri, har i et brev til undervisningsminister Ulla Tørnæs gjort

gældende, at især mange mindre virksomheder kommer i klemme, hvis virksomhederne ikke får tilskud til uddannelsen

er slut.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen