Del : SMS

Skattevæsenet vil fjerne fejlene

pix-skatten
Foto:

Skat vil ikke kun kigge borgerne over skulderen med deres nye produktionsplan for 2013 - myndigheden vil også se indad og blive bedre til råd og vejledning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skal være lettere at navigere i økonomien, hvis det står til Skat. Med mere end 120 projekter det kommende år skal skattegabet og restancerne nedbringes. Balancen mellem tillid, kontrol og vejledning skal styrkes, men det er ikke kun borgerne, der bliver kigget efter i kortene. Skat vil også selv forbedre sig og derved minimere fejl.

Beskatningen af borgerne skal moderniseres og blive mere effektiv. Og et område, der især er i fokus, er kundeservice. Mange borgere vælger den - fra Skats synspunkt - dyre vej og møder op personligt på skattekontorer eller sender en mail for at få svar på spørgsmål om privatøkonomi, aktier og forvirrende tal.

Men der er penge at spare, hvis Skat kan få flyttet kunderne over i de billige kanaler som skat.dk og TastSelv. Derfor skal siderne forbedres, så kunderne selvsikkert kan taste både fradrag og løn ind og kun gribe telefonen, hvis tallene driller.

"Langt de fleste borgere og virksomheder betaler det, de skal i told, skatter og afgifter. Dem vil vi gerne gøre det endnu nemmere for. Så er der nogle, der har vanskeligheder med at forstå, hvad der er det korrekte for dem at betale. Dem vil vi gerne give råd og vejledning," siger direktør i Skat Jesper Rønnow Simonsen og tilføjer:

"Endelig er der dem, som prøver at undgå at betale det, de skal. Dem møder vi med kontrol - naturligvis for at få dem til at betale, men også for at opretholde en tillid til vores skatteadministration og understrege ved eksemplets magt, at det hverken er risikofrit eller acceptabelt at snyde i skat."

Selv om langt de fleste private selvangivelser er korrekte, er der endnu lav regelefterlevelse på nogle områder, viser tidligere projekter. Blandt andet hos borgernes investeringer i værdipapirer. Omkring 1,5 mio. danskere har investeret i enten aktier, obligationer eller investeringsforeningsbeviser, men ikke alle angiver tallene korrekt.

Derfor har Skat startet et landsdækkende samarbejde med sit koncerncenter for på den måde at sikre en bedre håndtering af udfordringer som for eksempel ny lovgivning på området for værdipapirer og nye produkter, som kan forvirre i indberetningen.

Et andet samarbejde med offentlige myndigheder, som fortsat skal styrkes og udvikles, er indsatsen over for sort arbejde. Her vil Skat i højere grad foretage fælles kontroller og aktioner og finde frem til, på hvilke områder der oftest fifles med de sociale ydelser.

"En stor del af finansieringen af vores velfærdssamfund kommer fra de skatter og afgifter, som borgere og virksomheder betaler. Derfor er det vigtigt at sætte målrettet ind, hvis borgere eller virksomheder ikke betaler de skatter og afgifter, de skal. Er der tale om økonomisk kriminalitet, organiseret svig eller andet skattesnyd, sætter vi ind med effektiv kontrol på området," siger skatteminister Holder K. Nielsen og tilføjer:

"Er der omvendt tale om fejl, er det vigtigt, at borgere og virksomheder får den hjælp og vejledning, som de har behov for. Vi skal hele tiden målrette indsatsen, sådan at vi fortsat kan sikre en ordentlig og effektiv beskatning af borgere og virksomheder."

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere