Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Skatteminister inddrager SMV'ere i kamp mod bøvl

Erhvervslivet skal hjælpe skatteministeren med at regelforenkle. Derfor opretter han et særligt sekretariat og åbner

en hjemmeside, hvor virksomheder kan foreslå forenklinger.


- Vi skal se på, om vi overhovedet har brug for alle de

oplysninger, virksomhederne er tvunget til at afgive til skattevæsenet. Spørgsmålet er dels i hvilket omfang, skattevæsnet

har behov for oplysningerne, dels om nogle af vores oplysninger kan bruges af andre myndigheder, så virksomhederne slipper for

at indberette flere gange til det offentlige, siger Svend Erik Hovmand.


Han åbner i dag en hjemmeside, hvor skatteborgere

får mulighed for at fortælle om deres erfaringer med bøvl med skattevæsnet og komme med forslag til forenklinger.

Svend Erik Hovmand håber især, at små og mellemstore virksomheder vil gøre brug af muligheden. Forslagene

vil blive behandlet af et nyetableret Sekretariat for regelforenkling.


Skatteministeriet skal samtidig undersgøe, om

der er behov for alle indberetninger og om skattekontrolloven kan forenkles sådan, at Told og Skats behov for indberetninger

står mål med virksomhedernes omkostninger ved at indberette oplysninger.


Undersøgelsen skal være færdig

ved udgangen af året. I dag foretager virksomheder omkring 100 mio. indberetninger til skattemyndigheder årligt, heraf

vedrører ca. 80 pct. den fortrykte selvangivelse, mens ca. 20 pct. er såkaldte kontrolindberetninger.









Skattestop

står fast

Selvom ministeriet er parat til at overveje forslag, der koster penge, understreger skatteministeren, at forenklinger

skal holde sig indenfor rammerne af skattestoppet.


Det vil kunne blokere for regelforenkling, der virkelig batter, advarer erhvervslivets

organisationer, som ellers er positive overfor, at skatteministeren prioriterer regelforenkling højt.


- Skattestoppet

gør det ikke nemmere. En lang række af den tidligere regerings tiltag på skatte- og afgiftsområdet havde

provenuemæssige konsekvenser. Derfor er det meget vanskeligt at se på en decideret regelforenkling, unden også at

se på det provenuemæssige, siger Jette Nøhr fra Dansk Industri.


Henrik Friis fra Foreningen af Registrerede

Revisorer går endnu videre.


- Det er et skridt i den rigtige retning, men hvis regeringen virkelig vil regelforenkle på

skatteområdet, skal der et politisk opgør med den måde vi i dag tænker skat sammen med sociale forhold, adfærdsregulering

og milimeterretfærdighed til.


- Det er ikke noget, der er gjort på 1-2 år, siger Henrik Friis.


Erhvervsorganisationerne

vil bliver inddraget i arbejdet via en arbejdsgruppe, som får departementschef i Skatteministeriet Peter Loft som formand.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen