Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Skærpede krav for fuldt fradrag

Virksomheder skal passe på ikke at forkæle deres gæster for meget, når de slår dørene op og inviterer

til reception. I hvert fald, hvis de påregner at trække alle udgifterne til festlighederne fra i skat.


I Skattevæsenets

øjne er der to grunde for en virksomhed til at afholde receptioner. Det kan være i reklameøjemed eller som almindelig repræsentation.

Derfor skal receptionsudgifter trækkes fra over én af disse to poster i regnskabet. Og der er væsentlig forskel

på, hvor stor en andel, der kan trækkes fra i skat, alt efter hvordan man bogfører.


Skriver man sin reception

ind i regnskabet som reklameudgifter kan man det trække det hele og fulde beløb fra. Men bogfører man udgiften

under repræsentation, er fradraget kun på 25% af beløbet.



Mange penge

Som virksomhed er det naturligvis

mest fordelagtigt at kunne fradrage hele udgiften og altså bogføre receptioner som reklameudgifter. Men kravene for at

kunne gøre dette er ganske skrappe og er for nyligt endda blevet strammet yderligere gennem to domme fra Vestre Landsret.


-

Der er en lang række krav, der skal opfyldes, før en reception må kaldes reklame. Og der kan være ganske

mange penge på spil. For en reception med 100 gæster til en kuvertpris på 100 kr. er forskellen på fradraget

på 7.500 kr., alt efter hvordan man kan bogføre. Så der er grund til at også at tage skatteforholdene med

i overvejelserne, når man planlægger sin reception, fastslår skattechef Henning Boye fra revisionsfirmaet BDO Scanrevision.









Intet

måltid

Et afgørende spørgsmål i vurderingen af, hvorvidt en reception er reklame eller repræsentation,

er om der serveres et helt måltid mad. Gør der det, siger reglerne, at så er der tale om repræsentation og

dermed det lille fradrag.


- Den måde at vurderere på gør, at man skal anstrenge sig for at dokumentere, at

man absolut ikke har serveret et helt måltid. Det gør man blandt andet ved ikke at servere noget, der kræver kniv

og gaffel. Pindemadder og et glas vin går an, men heller ikke meget mere, siger Henning Boye.


Udover traktementets art

spiller tidspunkt, anledning og offentlig adgang en rolle for, om alle receptionsudgifterne kan trækkes fra. Tidspunktet må ikke

ligge for tæt op ad et typisk spisetidspunkt, som eksempelvis 12-14, fordi det også vil få arrangementet til at

ligne en egentlig bespisning.


Der kræves samtidig en decideret forretningsmæssig anledning, som eksempelvis indvielse

af nye lokaler. En rund fødselsdag anses som udgangspunkt ikke som en forretningsmæssig anledning.


Endelig skal

receptionen være åben for offentligheden for at kunne kaldes reklame. Personlige invitationer må kun være

supplement til avisannoncer, der klart skal signalere, at alle har adgang.


Så alt i alt kan en reception kun trækkes

100 procent fra, hvis den afholdes udenfor normal spisetid, i den nye maskinhal og alle er inviteret. Og så forudsat, at gæsterne

ikke er for mætte, når de går.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen