Del : SMS
Berlingske Business

Selvstændige vælger kortsigtet efteruddannelse

Selvstændige erhvervsdrivende satser på nu og her-løsninger, når de efteruddanner sig. Dårlig idé, mener de selvstændiges fagforening.

Artiklen fortsætter under annoncen
Intentionerne står ikke mål med realiteterne, når selvstændige vælger efteruddannelse for sig selv og deres medarbejdere.

En ny analyse af selvstændiges forbrug af efteruddannelse foretaget af fagforeningen ASE viser, at deres medlemmer godt kunne tænke sig at udvikle egne og medarbejdernes kompetence på brede områder som it-kvalifikationer, kommunikation og administration. Men det bliver som regel de mere faglige kurser, de ender med at vælge. Disse håndgribelige emner kan bruges direkte ind i produktionen og gavner virksomheden lige nu og her. Det er der forståelse for ved de hos ASE, men HR-chef Lene Kahl mener dog, at det kunne klæde ejerlederne at tænke mere langsigtet.

- De selvstændige burde bruge krisen til at tænke strategisk. Det er lige nu, man bliver nødt til at tænke anderledes. Men ofte glemmer de selvstændige de forretningsorienterede og personligt udviklende områder. Det gælder om at sætte sig et mål om, hvor virksomheden skal hen og så styrke kompetencerne, så man når dette mål, siger Lene Kahl.

Lettere at svejse

Når medlemmerne i analysen bliver spurgt, hvilke områder de kunne tænke sig at efteruddanne sig i i fremtiden, svarer fire ud af ti it-kvalifikationer. Det er skarpt forfulgt af faglige kvalifikationer, administration og kommunikation. Men når man ser på, hvad medlemmerne rent faktisk vælger, er de faglige kvalifikationer klart i front. De bliver valgt af over halvdelen mere end dobbelt så mange som nummer to. Samme tendens går igen i en rapport fra Dansk Erhverv om deres medlemmers efteruddannelsesforbrug. Der viser sig et klart billede af, at efteruddannelsen ikke bliver valgt på baggrund af strategiske overvejelser, men hovedsagelig er tilfældelig. Lene Kahl forstår udmærket tendensen.

- Der er mange, som vælger kortsigtet, fordi de lige har haft en fyringsrunde og derfor mangler folk og kompetencer. Det er lettere at lære at svejse på en speciel måde end at overskue de langsigtede løsninger. De faglige kurser kan omsættes i kroner og øre her og nu, forklarer Lene Kahl.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere