Del : SMS
Berlingske Business

Se listen: Gæt hvem der har verdens største skattetryk

skattetryk

Danmark er igen i år i top på OECDs lister over skattetryk, men om det er en god eller dårlig placering, er der stor uenighed herhjemme.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er et gigantisk problem, siger den ene. Det er slet ikke noget problem, siger den anden.

Er der noget, som kan få økonomer og politikere til at fare i totterne på hinanden, så er det, når det danske skattetryk sættes til debat. Det er ikke kun højden på skattetrykket, men også måden det regnes ud på, som sætter sindene i kog.

Afsættet til de heftige diskussioner kommer typisk fra den vestlige verdens økonomiske samarbejdsorganisation, OECD, som en gang årligt laver en liste over skattetrykket i de 34 medlemslande. Her topper Danmark igen i år, eftersom vores samlede skatter og udgifter nu udgør 48,6 procent af bruttonationalproduktet (BNP).

Hele 1,8 procent af dette skyldes dog i 2013, at staten har fået ekstraordinære indtægter fra danskerens store interesse for at omlægge deres kapitalpensioner til en aldersopsparing. Trækkes det fra, er skattetrykket på 46,8 procent, hvilket dog fortsat er en del højere end i Frankrig, som nu har det næsthøjeste skattetryk i OECD.

Sverige og Danmark har ellers i mange år kæmpet op at ligge i top, men gennem de senere år har Sverige sænket sine skatter på så markant vis, at deres skattetryk nu er nede på 42,8 procent, hvilket »kun« rækker til en femteplads på OECDs hitliste.

Frygt for pengeflugt

Cheføkonom Mads Lundby Hansen fra tænketanken CEPOS er blandt dem, som anser det danske skattetryk for at være en tung møllesten om halsen på dansk økonomi.

»De høje skatter svækker ofte incitamentet til at arbejde ekstra og investere. De høje skatter og afgifter er også en udfordring i en globaliseret verden, hvor der er kamp om markedsandele, og hvor kapital og højtuddannet arbejdskraft i høj grad kan placere sig, hvor de vil,« siger han.

Men hos den politiske modpol, AE-rådet, siger chefkonsulent Frederik I. Pedersen, at det faktisk er en fordel for Danmark at have høje skatter.

»For hvis vi bruger pengene fornuftigt på at investere i uddannelse, infrastruktur og meget andet, så skaber det vækst. Det er også sådan, at almindelige familier i mange andre lande, hvor skatten er lavere, skal betale måske 10.000 kroner om måneden for at få passet et barn i en børnehave eller vuggestue. På den måde er de danske skatter med at øge udbuddet af arbejdskraft, hvilket også skaber vækst.«

Op og ned

Frederik I. Pedersen peger også på, at der i Danmark skal betales skat af mange overførselsindkomster, hvilket ikke er tilfældet i andre lande. Det giver os et højere skattetryk.

»Det er ganske rigtigt, men omvendt har vi sammenlignet med andre lande meget høje afgifter og store pensionsindbetalinger. Dette tenderer til at trække skattetrykket kunstigt ned,« siger cheføkonom Mads Lundby Hansen.

Den nuværende regering har ikke ændret meget på det danske skattetryk. Samlet har regeringen sat 102 skatter op og gennemført 86 reduktioner af skatter eller afgifter i de senere år. Facit af det hele er, at skattetrykket er lettet med 0,1 procent BNP, hvorfor det fortsat er – verdens højeste.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere