Del : SMS
Berlingske Business

Saxo Bank vil have sportslig sejrskultur

Saxo bank
Saxo Bank er blandt de 25 største valutabanker i verden. Langt størstedelen af indtjeningen kommer fra deres internetbaserede handelsplatform, hvor kunderne selv handler. Her omsættes der dagligt for næsten 70 mia. kroner alene i valuta, ligesom omsætningen fra aktiehandel beløber sig til mellem seks og ni mia. kroner om dagen. Foto:

Danske Saxo Bank er meget engagerede i sport på sponsorfronten, men også internt ser man flere ligheder mellem sportens verden og bankens opbygning. Det handler om at vinde, skabe et godt team og give plads til de store stjerner, lyder det.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da spanske Carlos Sastre i 2008 vandt Tour De France, gjorde han det iført en trøje, som prydedes af et Saxo Bank-logo på brystkassen. Hvis stjernen Alberto Contador som forventet gør det samme i Vuelta a Espana om få uger, vil scenariet gentage sig. I Saxo Bank mener man desuden, at det ikke kun er erhvervslivet, men også samfundet i en bredere forstand, der kan tage ved lære af sporten. De mønstre, der normalt kendetegner Danmark, gælder ikke for vores sportsfolk. En god ting, som bør sprede sig, mener Kim Fournais.

Hovedårsagen til bankens sportslige engagement er selvfølgelig kommercielle overvejelser, men det betyder ikke, at det er den eneste grund. Bankens ledelse ser mange ting ved sport, som de kan lære af.

»For at vinde Tour De France skal man have en stjernerytter, der kan slå alle konkurrenterne. Men han vinder ikke uden at have et godt team, der kører for ham. De elementer kan man tænke ind i en virksomhed,« siger Kim Fournais, der er direktør og medstifter af banken.

Hvis man vil finde et eksempel på, hvordan virksomheden så gør det, kan man bevæge sig et par etager ned i bankens majestætiske glaskreation af et hovedsæde i Hellerup. Her er bankens handelsafdeling, hvor der dagligt omsættes for næsten 70 mia. kroner alene i valutahandel via koncernens handelsplatform. Afdelingens chef Claus Nielsen genkender Kim Fournais’ sportsanalogi.

Sulten efter sejr og succes

»En stjernerytter har brug for folk, der kan holde ham i læ. På handelsgulvet er stjernerne de dygtige handlere, der optimerer bankens handelsflow. Men for at optimere og effektivisere skal de have kollegaer, der hjælper dem i det daglige arbejde - holder dem i læ - ved eksempelvis, at sikre at systemer, skærme og linjer til brokere og børser fungerer optimalt,« siger han.

Banken har i sin snart 20-årige levetid skilt sig ud fra erhvervslivets mængde ved åbent at tale om, at de vil vinde og være de bedste. Tjene de store penge. For at nå det mål, må man kreere en vindermentalitet, som gennemsyrer virksomheden. En lyst til sejr, som er sammenlignelig med den, man finder hos sportsstjerner.

»Sportsfolk på højeste niveau har det tilfælles, at de har en ekstrem dedikation og vilje til at arbejde hårdt mod et mål, og det er også det, der skaber store resultater for virksomheder. Der er masser af folk, der kan drukne dig i begavede power points, men hvis der ikke er en vilje til at gøre det bagefter, kommer der ikke noget ud af det. Der kan man lære meget af topsportsfolk,« siger Lars Seier Christensen, bankens anden direktør og medstifter.

En af de ting, de to direktører håber kan skabe den kultur, er det værdisæt, der udgør fundamentet for bankens dagligdag. »De syv dyder,« som er hentet fra den amerikansk-russiske filosof Ayn Rand, kapitalismens ukronede dronning, pryder bankens glasvægge og tæller blandt andet »rationalitet« og »uafhængighed«.

»Værdiernes formål er at skabe samhørighed uanset hvilken position, man har. På et cykelhold er der folk, der altid er vandbærere, og det er vigtigt at sørge for, at de er stolte af det. At de ikke kunne forestille sig noget større end at køre for deres kaptajn. I en virksomhed skal medarbejderne også acceptere det set up, der er, og der spiller værdierne og kulturen en vigtig rolle,« siger Kim Fournais.

Fri for jantelov

»Det fantastiske ved sport er, at her gælder ingen jantelov. Folk accepterer, at man kun kan have de bedste på holdet, og at man må tage folk af, hvis de ikke præsterer. Vi hylder vores sportsfolk og under dem at tjene en masse penge. Det samme gælder desværre ikke for virksomhederne, selvom det ville skabe et mere dynamisk samfund, hvis vi også begyndte at hylde dem og juble højt, når det går dem godt. For det er til gavn for alle,« siger han.

Saxo Bank blev stiftet i 1992 under navnet Midas, og siden er virksomheden vokset og vokset. I 2008 blev de sponsor for Bjarne Riis’ cykelhold, og siden har de også fun-geret som sponsor i andre sammenhænge, blandt andet under motorløbet Le Mans i Frankrig.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere