at fortælle hvad man får for pengene. Jeg har nu opholdt mig i udlandet siden 1995 - og at have frihed til sygehusbehandling, at vi kan støtte vores unge mens de studerer, at de gamle passes også selv om de ikke er fra en formuende familie, at der ikke flyder skrald i gaderne, at politiet er super, at vi har en super offentlig sektor hvor tingene fungerer - måske skulle det med i forklaringen? Når en amerikaner betaler skat føler han/hun ikke han får andet end militær for pengene, - men det gør I i Danmark.
Nogle mennesker kan kun være lykkelige over deres rigdom hvis de kan se at der er et omgivende samfund der også tager sig af de svageste, at der bruges energi på at holde samfundet rent osv - det er god gammeldags konservativ tilgang til livet - men Lars lider vist ikke af hensynet til sin næste. Og det end ikke i en tid hvor selv de rigeste amerikanere er ved at nå til samme erkendelse og så rejser milliardæren Lars ud og plæderer for at det er vigtigere at han kan blive endnu rigere.
Som vi siger til yderligtgående indvandrere - så rejs dog hen hvor I gerne vil være - mon ikke det gælder også for Lars at han ville have det bedre et andet sted?
Og betaler han mon noget der ligner 80% i skat - hvorfor er der ingen journalist der forfølger den - for selvfølgeligt gør han ikke det, - men på liberalismens alter lider sandheden på både mikro- og makroplanet døden. Jeg har da venner i omgangskredsen der tjener to-og endda tre-cifrede millionbeløb årligt og som ikke kunne drømme om at rejse ud af Skandinavien fordi der er andet der tæller end personlig rigdom så god tur Lars - men husk at du betaler for noget - "skat" er ikke bare et bundløst hul som i mange andre lande. I DK får man faktisk noget for pengene. Er din formue iøvrigt ikke i Schweitz - så overvej dog at blive væk, når du tror, at du blev rig kun på grund af din egen indsats.... Mon ikke du er blevet belønnet nok og rig nok på grundlag af de risici du accepterede at tage - eller findes "nok" ikke?
Skrevet af Martin Haugaard, Lørdag den 20. oktober 2012, 09:39
Er berlingske business helt ukritiske overfor, hvad de leverer videre fra Christensen & Co? Tag stilling! Og ja, de er stadig direktører og aktionærer.
Skrevet af Hoffmann, Fredag den 19. oktober 2012, 23:20
Der er ufattelige mange der fluks farer til tastaturet for at skælde udover LSC, Saxobank eller begge dele. Men de fleste overser en væsentlige detalje i det Lars siger.
Ja, vi betaler meget i skat og afgifter i Danmark, og ja meget af det vi beder om er "gratis", men pointen overses i den glade tro at bare vi betaler nok i skat, så er alt vel.
Lars fremhæver den selvopfyldende profeti at udbyder du en offentlig service, idet her tilfælde madkuponer, så er der mange der vil benytte sig af det, mange der vil levere til det og mange der vil administrere det. Og sjovt nok, så kommer der flere og flere til.
Spørgsmålet er så, og det er pointen, har vi i Danmark skabt så mange selvopfyldende profetier, i godhedens misforståede navn, at vi har skabt et umætteligt monster som ingen på noget tidspunkt har lyst til at dræbe.
Det er den (glide)bane som Lars fremhæver. Det er fint at udbyde services fra det offentlige, men det er stærke kræfter man er op imod når der gives los. Er man klar til at slippe dette potentielle monster løs, er man klar til at invalidere eller dræbe den når det bliver for meget.
Jeg tror at mange af de services der udbydes i dag, også ville kunne udbydes i fremtiden - sålænge at alle holder op med at mene at de har krav på alt - blot fordi ydelsen er der og man har betalt i skat. Gør man det, så kan vi have et acceptabelt skatte niveau
For hvornår er nok, nok? Hvor længe skal vi blive med med at se vores skatter stige fordi der endnu er en marginaliseret gruppe der skal have noget? Hvornår er velfærdsglasset fyldt?
Min påstand er at uanset hvor mange penge der skrabes sammen, om vi så alle blev beskattet således at vi kun havde 10pct tilbage i disponibel indkomst, så ville glasset aldrig blive fyldt. Monstret er blevet for stor og for stærk, og ingen har modet eller kræfterne til at slå den ihjel
Skrevet af Anthony Rouse, Fredag den 19. oktober 2012, 23:07
Liberalismens store løgn og selvbedrag skinner tydeligt igennem for en almindelig Dansker i Lars Seier Christensens skattebetalte showrejse til United Bluff, hvor den uvidende skattefjendske Amerikaner måbende lytter til den værste retorik baseret på en hjemmefabrikeret liberal historie.
Der spørges til om Lars Seier Christensens formål er at skræmme :
At lyve i Guds og Liberalismens eget land burde have konsekvenser om ikke endnu så senere hen i livet.
Næstegang I, i LA laver historier skal i lade være med at tage vores samlet skattetryk ud af kontekst.
Her er lidt spørgsmål om hvad det ville koste en familie, hvis vi ikke havde solidarisk skat i Danmark.
Sundhedsforsikring, arbejdsløshedsforsikring, vejskat, institutionstakts, skolepenge er umiddelbare månedlige betalinger i mange andre, vil du som privatperson undvære dette eller vil du som arbejdsgiver betale dette for dine medarbejdere.
Hertil skal du ligge penge fra til dine børns fortsatte uddannelse, sundhedsforsikringer, transport og vejskatter, endvidere skal du lægge penge fra til din alderdom m.m.
Sidst jeg var i Thailand kostede transport på tollroads i Bangkok, hvad der svarer til 1/3 del af en almindelig borgers dagsindkomst.
I Belgien koster almen sygeforsikring ca. 15 – 20 % af en almindelig arbejders indtægt.
Hvor mange % koster det af en almindelig arbejders indkomst om året hvis han ønsker sit barn på en videregående uddannelse.
Det er bare en lille del af de udgifter du har dagligt, tænk hvis du kiggede på alle de fordele der er i vores skattesystem.
Skrevet af Henrik, Fredag den 19. oktober 2012, 19:49
Der kan findes enkelte eksempler, hvor den samlede skat er meget høj i Danmark, men selv de superrige betaler ikke i nærheden af 80% af deres samlede indtægter i skat i Danmark.
Javel, betaler man topskat og køber en meget dyr bil, eller en helt billig flaske sprit, så kommer man der op ad.
Men det gør man - må vi meget håbe - da langtfra med mere end en beskeden del af indkomsten.
De fleste mennesker betaler kun topskat af en lille del af indkomsten (i 2013 kun over 458.000). Det er for en husstand en indtægt på over 900.000 kr/år.
Meget store dele af indkomsten anvendes til noget, der 'kun' betales moms af eller til ydelser, der slet ikke er moms på.
Ja, mange betaler fx et pænt beløb i renter, som ligefrem giver et skattefradrag.
Når vi har tjent en indkomst og betalt skatten deraf, er vi også frie til fx at købe en rejse (ingen moms) og bruge vore 42% eller 56% beskattede penge, hvor i verden vi vil.
Tjener vi og beskatter pengene og køber varer med moms derfor, så betaler man en samlet skat på - uden topskat ca 54% og med topskat ca 64%.
Det er rigtigt meget, men altså også meget langt fra 80%.
Nå, men skattetrykket i procent udregnes slet ikke på en sammenlignelig måde mellem USA og Danmark.
Det ved LSH udmærket - eller han burde bestemt vide det - og når man udtaler sig mod bedre viden, så sætter man sin hele hæderlighed på spil, synes jeg.
Lars :)
Skrevet af Lars F. Jensen, Fredag den 19. oktober 2012, 18:34
Det offentlige system du betaler skat til handler principelt uegennyttig dvs. for det fælles bedste og ikke udfra et snævert profitmaksimerende paradigme.
1. Skat på 50% helt fint
2. Moms - fx. Sikres fødevarekvaliteten
3. Elafgifter - nogenlunde grøn energi, så luften og vandet holdes ren
Skrevet af Peter , Lørdag den 20. oktober 2012, 14:18
Nej, det er da ikke det mindste skræmmende.
Jeg skrev jo helt klart, at man kunne finde eksempler. Men ikke eksempler for nogen større del af et almindeligt 'øvre middelklasse' budget.
El udgør jo kun for en ganske lille del af privatforbruget. Og afgifterne er netop så høje på el for at mindske forbruget mest muligt - og tvinge private til at tænke energiøkonomisk.
Det kan man være enig eller uenig i, men det eller sprit, tobak, selv biler har meget lidt med det almindelige skattetryk at gøre - det er politik.
I et land der ikke producere biler - er det i øvrigt yderst smart at placere en høj skat på biler - det mindsker importen og er meget socialt rimeligt, fordi alle fattigrøvene kan jo bare tage bus, tog eller cykel og så koster det ingen arbejdspladser.
Der er næppe en mere hensigsmæssig skat end skat på biler.
Skat skal jo ikke være rart - du har evnen og skal naturligvis betale. Skatter skal bringe penge i kassen så regningerne kan betales uden der opstår (for stor) offentlig gæld.
Men det ændre ikke ved, at en 'øvre middelklasse' familie ikke betaler noget der ligner 80% af indkomsten i samlet skat. Som jeg skrev betaler de superrige heller ikke 80% i samlet skat, de betaler snarere lidt mindre, fordi man ikke betaler fx moms af opsparing.
Lars :)
Skrevet af Lars F. Jensen, Lørdag den 20. oktober 2012, 03:17
Det er altid rart naar en dansker der ikke forstaar at sammenligne kommer forbi. Tag denne samme inkomst for en dansker og en amerikaner og sammenlign, husk ogsaa at pricer i US er paa hylden uden lokal skat, husk at bringe sygeforsikring i i billedet ( her betale jeg de foerste $3,575.00 foer forsikringen derefter betale 80%, husk federal of stat skat skal sammenlaegges, dertil skal laegges social security og medicar. Paa den danske side de fradrag der gaeller i DK og ikke i US . Jeg har boet her i en lang tid, og naar det kommer til lommepenge saa har danskerne flere end amerikanerne.
Skrevet af Preben Ramfeldt, Fredag den 19. oktober 2012, 18:18
Kommentarer
Hvad Lars glemmer er
at fortælle hvad man får for pengene. Jeg har nu opholdt mig i udlandet siden 1995 - og at have frihed til sygehusbehandling, at vi kan støtte vores unge mens de studerer, at de gamle passes også selv om de ikke er fra en formuende familie, at der ikke flyder skrald i gaderne, at politiet er super, at vi har en super offentlig sektor hvor tingene fungerer - måske skulle det med i forklaringen? Når en amerikaner betaler skat føler han/hun ikke han får andet end militær for pengene, - men det gør I i Danmark.
Nogle mennesker kan kun være lykkelige over deres rigdom hvis de kan se at der er et omgivende samfund der også tager sig af de svageste, at der bruges energi på at holde samfundet rent osv - det er god gammeldags konservativ tilgang til livet - men Lars lider vist ikke af hensynet til sin næste. Og det end ikke i en tid hvor selv de rigeste amerikanere er ved at nå til samme erkendelse og så rejser milliardæren Lars ud og plæderer for at det er vigtigere at han kan blive endnu rigere.
Som vi siger til yderligtgående indvandrere - så rejs dog hen hvor I gerne vil være - mon ikke det gælder også for Lars at han ville have det bedre et andet sted?
Og betaler han mon noget der ligner 80% i skat - hvorfor er der ingen journalist der forfølger den - for selvfølgeligt gør han ikke det, - men på liberalismens alter lider sandheden på både mikro- og makroplanet døden. Jeg har da venner i omgangskredsen der tjener to-og endda tre-cifrede millionbeløb årligt og som ikke kunne drømme om at rejse ud af Skandinavien fordi der er andet der tæller end personlig rigdom så god tur Lars - men husk at du betaler for noget - "skat" er ikke bare et bundløst hul som i mange andre lande. I DK får man faktisk noget for pengene. Er din formue iøvrigt ikke i Schweitz - så overvej dog at blive væk, når du tror, at du blev rig kun på grund af din egen indsats.... Mon ikke du er blevet belønnet nok og rig nok på grundlag af de risici du accepterede at tage - eller findes "nok" ikke?
Kom nu!
Er berlingske business helt ukritiske overfor, hvad de leverer videre fra Christensen & Co? Tag stilling! Og ja, de er stadig direktører og aktionærer.
Pointen er .....
Der er ufattelige mange der fluks farer til tastaturet for at skælde udover LSC, Saxobank eller begge dele. Men de fleste overser en væsentlige detalje i det Lars siger.
Ja, vi betaler meget i skat og afgifter i Danmark, og ja meget af det vi beder om er "gratis", men pointen overses i den glade tro at bare vi betaler nok i skat, så er alt vel.
Lars fremhæver den selvopfyldende profeti at udbyder du en offentlig service, idet her tilfælde madkuponer, så er der mange der vil benytte sig af det, mange der vil levere til det og mange der vil administrere det. Og sjovt nok, så kommer der flere og flere til.
Spørgsmålet er så, og det er pointen, har vi i Danmark skabt så mange selvopfyldende profetier, i godhedens misforståede navn, at vi har skabt et umætteligt monster som ingen på noget tidspunkt har lyst til at dræbe.
Det er den (glide)bane som Lars fremhæver. Det er fint at udbyde services fra det offentlige, men det er stærke kræfter man er op imod når der gives los. Er man klar til at slippe dette potentielle monster løs, er man klar til at invalidere eller dræbe den når det bliver for meget.
Jeg tror at mange af de services der udbydes i dag, også ville kunne udbydes i fremtiden - sålænge at alle holder op med at mene at de har krav på alt - blot fordi ydelsen er der og man har betalt i skat. Gør man det, så kan vi have et acceptabelt skatte niveau
For hvornår er nok, nok? Hvor længe skal vi blive med med at se vores skatter stige fordi der endnu er en marginaliseret gruppe der skal have noget? Hvornår er velfærdsglasset fyldt?
Min påstand er at uanset hvor mange penge der skrabes sammen, om vi så alle blev beskattet således at vi kun havde 10pct tilbage i disponibel indkomst, så ville glasset aldrig blive fyldt. Monstret er blevet for stor og for stærk, og ingen har modet eller kræfterne til at slå den ihjel
LA skulle lære lidt hovedregning.
Liberalismens store løgn og selvbedrag skinner tydeligt igennem for en almindelig Dansker i Lars Seier Christensens skattebetalte showrejse til United Bluff, hvor den uvidende skattefjendske Amerikaner måbende lytter til den værste retorik baseret på en hjemmefabrikeret liberal historie.
Der spørges til om Lars Seier Christensens formål er at skræmme :
At lyve i Guds og Liberalismens eget land burde have konsekvenser om ikke endnu så senere hen i livet.
Næstegang I, i LA laver historier skal i lade være med at tage vores samlet skattetryk ud af kontekst.
Her er lidt spørgsmål om hvad det ville koste en familie, hvis vi ikke havde solidarisk skat i Danmark.
Sundhedsforsikring, arbejdsløshedsforsikring, vejskat, institutionstakts, skolepenge er umiddelbare månedlige betalinger i mange andre, vil du som privatperson undvære dette eller vil du som arbejdsgiver betale dette for dine medarbejdere.
Hertil skal du ligge penge fra til dine børns fortsatte uddannelse, sundhedsforsikringer, transport og vejskatter, endvidere skal du lægge penge fra til din alderdom m.m.
Sidst jeg var i Thailand kostede transport på tollroads i Bangkok, hvad der svarer til 1/3 del af en almindelig borgers dagsindkomst.
I Belgien koster almen sygeforsikring ca. 15 – 20 % af en almindelig arbejders indtægt.
Hvor mange % koster det af en almindelig arbejders indkomst om året hvis han ønsker sit barn på en videregående uddannelse.
Det er bare en lille del af de udgifter du har dagligt, tænk hvis du kiggede på alle de fordele der er i vores skattesystem.
Man betaler ikke 80% i skat af sin indkomst.
Der kan findes enkelte eksempler, hvor den samlede skat er meget høj i Danmark, men selv de superrige betaler ikke i nærheden af 80% af deres samlede indtægter i skat i Danmark.
Javel, betaler man topskat og køber en meget dyr bil, eller en helt billig flaske sprit, så kommer man der op ad.
Men det gør man - må vi meget håbe - da langtfra med mere end en beskeden del af indkomsten.
De fleste mennesker betaler kun topskat af en lille del af indkomsten (i 2013 kun over 458.000). Det er for en husstand en indtægt på over 900.000 kr/år.
Meget store dele af indkomsten anvendes til noget, der 'kun' betales moms af eller til ydelser, der slet ikke er moms på.
Ja, mange betaler fx et pænt beløb i renter, som ligefrem giver et skattefradrag.
Når vi har tjent en indkomst og betalt skatten deraf, er vi også frie til fx at købe en rejse (ingen moms) og bruge vore 42% eller 56% beskattede penge, hvor i verden vi vil.
Tjener vi og beskatter pengene og køber varer med moms derfor, så betaler man en samlet skat på - uden topskat ca 54% og med topskat ca 64%.
Det er rigtigt meget, men altså også meget langt fra 80%.
Nå, men skattetrykket i procent udregnes slet ikke på en sammenlignelig måde mellem USA og Danmark.
Det ved LSH udmærket - eller han burde bestemt vide det - og når man udtaler sig mod bedre viden, så sætter man sin hele hæderlighed på spil, synes jeg.
Lars :)
Et simpelt regnestykke
Antag at jeg er middelklasse og har tjent 100 kr, som bliver beskattet med fx 50 pct. Altså 50 kr.
Af de penge der er tilbage til at købe for skal jeg betale moms- 20 pct. Altså 10 kr
Bruger jeg de 50 kr til at købe el for, så tager staten yderligere 25 kr i elafgifter.
Jeg tjente 100 kr, men staten har med skat,afgifter og moms fået de 85 kr af dem. Skræmmende, men sandt
Er der flere af den slags eksempler. Ja, masser - se dette link: http://www.bt.dk/skjulteskatter
Det er svært at se...
Det offentlige system du betaler skat til handler principelt uegennyttig dvs. for det fælles bedste og ikke udfra et snævert profitmaksimerende paradigme.
1. Skat på 50% helt fint
2. Moms - fx. Sikres fødevarekvaliteten
3. Elafgifter - nogenlunde grøn energi, så luften og vandet holdes ren
Vrøvl !!!
Det offentlige system er selvfedende.
De skaber deres egne arbejdsopgaver - og gerne så mange som muligt.
Der skal også være så mange møder som muligt. Dette er naturligvis en afspejling af manglen på beslutningskompetencer ved lederne.
Ineffektiv klods om benet !
Men el er kun en lille del af udgifterne.
Nej, det er da ikke det mindste skræmmende.
Jeg skrev jo helt klart, at man kunne finde eksempler. Men ikke eksempler for nogen større del af et almindeligt 'øvre middelklasse' budget.
El udgør jo kun for en ganske lille del af privatforbruget. Og afgifterne er netop så høje på el for at mindske forbruget mest muligt - og tvinge private til at tænke energiøkonomisk.
Det kan man være enig eller uenig i, men det eller sprit, tobak, selv biler har meget lidt med det almindelige skattetryk at gøre - det er politik.
I et land der ikke producere biler - er det i øvrigt yderst smart at placere en høj skat på biler - det mindsker importen og er meget socialt rimeligt, fordi alle fattigrøvene kan jo bare tage bus, tog eller cykel og så koster det ingen arbejdspladser.
Der er næppe en mere hensigsmæssig skat end skat på biler.
Skat skal jo ikke være rart - du har evnen og skal naturligvis betale. Skatter skal bringe penge i kassen så regningerne kan betales uden der opstår (for stor) offentlig gæld.
Men det ændre ikke ved, at en 'øvre middelklasse' familie ikke betaler noget der ligner 80% af indkomsten i samlet skat. Som jeg skrev betaler de superrige heller ikke 80% i samlet skat, de betaler snarere lidt mindre, fordi man ikke betaler fx moms af opsparing.
Lars :)
Aebler vs tomater
Det er altid rart naar en dansker der ikke forstaar at sammenligne kommer forbi. Tag denne samme inkomst for en dansker og en amerikaner og sammenlign, husk ogsaa at pricer i US er paa hylden uden lokal skat, husk at bringe sygeforsikring i i billedet ( her betale jeg de foerste $3,575.00 foer forsikringen derefter betale 80%, husk federal of stat skat skal sammenlaegges, dertil skal laegges social security og medicar. Paa den danske side de fradrag der gaeller i DK og ikke i US . Jeg har boet her i en lang tid, og naar det kommer til lommepenge saa har danskerne flere end amerikanerne.