Del : SMS
Berlingske Business

SAS klar til ny tvekamp om nordisk luftrum

SAS forhandlinger
SAS forhandlinger Foto:

SAS vil stå styrket, når ledelsen nu gennemfører sin massive overlevelsesplan. Men selskabet er stadig bagud på point over for sin nærmeste konkurrent Norwegian.

Artiklen fortsætter under annoncen

SAS’ overlevelsesplan styrker selskabets konkurrenceevne, og selskabet er nu klar til at genoptage tvekampen med Norwegian om det nordiske luftrum. Den tidligere skandinaviske luftfartsstolthed står dog stadig svagt på mange punkter i sammenligning med sin største konkurrent. SAS har fortsat en mere kompleks struktur end Norwegian med flere flytyper, flere services og højere omkostninger. Men SAS har et stærkt brand, ikke mindst blandt de erhvervsrejsende, og services som lounge og fast track tæller positivt på den konto. En direkte sammenligning af de to selskaber er alligevel relevant, fordi vækstivrige Norwegian erobrer markedsandele og presser SAS på prisen på mange af selskabets lukrative ruter. »SAS er klar til at genoptage konkurrencen efter en periode, hvor det handlede om at overleve. Samtidig ved Norwegian nu, hvad man har at forholde sig til,« siger Kenneth Sivertsen, luftfartsanalytiker i det norske finanshus Arctic Securities. Berlingske Research har sammenlignet en række vigtige parametre hos SAS og Norwegian, og selv efter at SAS har gennemført sin spareplan, bonner flere afgørende områder ud i Norwegians favør. Det gælder ikke mindst flyflådens alder, antal passagerer pr. ansat og omkostninger pr. sædekilometer. »Denne plan styrker afgjort SAS i konkurrencen med Norwegian. Det er helt afgørende, at medarbejderne går markant ned i løn, og at strukturerne bliver enklere. Når det er sagt, er SAS stadig bagud på point i forhold til Norwegian,« siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

SAS skal tjene penge

SAS’ flyflåde er markant ældre end Norwe­gians med en gennemsnitsalder på 13,1 år over for 4,9 ni år. Samtidig brugte SAS i årets første ni måneder 78 øre pr. sædekilometer, mens Norwegian brugte 43 øre pr. sædekilometer. »Med den samlede spareplan kan SAS komme ned på 72 øre pr. sædekilometer. Men der er stadig lang vej til Norwegian. Selv om SAS har en masse ekstra ydelser, har man på gruppeniveau fortsat et omkostningsproblem,« siger luftfartsanalytiker Lars Heindorff fra ABG Sundal Collier. Endelig vil SAS efter spareplanen have cirka 9.000 ansatte tilbage mod 15.000 i dag. Det styrker SAS’ konkurrenceevne, men SAS står stadig dårligere end hovedkonkurrenten i en sammenligning af antal passagerer pr. ansat. Hovedopgaven for SAS er nu at begynde at tjene penge mod tidligere års milliardunderskud. I løbet af de første ni måneder i år tabte SAS 165 mio. kroner før skat, mens Norwegian tjente 564 mio. kroner i samme periode. Nye flykøb var også på SAS-bestyrelsens læber i går, men luftfartsanalytiker Lars Heindorff tvivler fortsat på selskabets muligheder. »Jeg har svært ved at se, hvordan SAS skal få råd til at vokse. Det kræver jo, at de kan investere i nye fly, og indtjeningen vil fortsat være for lav,« siger han. Norwegians topchef, Bjørn Kjos, ønskede i går ikke at kommentere konkurrencesituationen mellem de to selskaber. Tidligere har han ikke lagt skjul på, at han tvivler på SAS’ evne til at blive konkurrencedygtige i forhold til hans eget lavprisselskab. »Selv om de ansatte i SAS slet ikke fik løn, ville SAS fortsat have 50 procent højere omkostninger end os,« har han sagt til den svenske avis Dagens Industri. Hos SAS indrømmer bestyrelsesformand Fritz Schur, at selskabet har været presset i konkurrencen med blandt andre Norwegian. Efter spareplanen bliver situationen til gengæld en anden, fastholder han. »Der har været en lang række destinationer, hvor SAS i en årrække ikke har kunnet konkurrere. Det kan vi nu,« sagde Fritz Schur på et pressemøde i går eftermiddag. Kampen bliver hård i det nordiske luftrum. Om SAS er en reel modstander for Norwegian, kan kun tiden vise.B

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere