Berlingske Business
LIVE
12:19 København Zoo skal have ny direktør

Sælgere i chefstillinger bedre til lønforhandling

Sælgere i chefstillinger er betydelig bedre til at forhandle løn end sælgerne på gulvet. Det er indtrykket

hos to af de faglige organisationer, der har de danske sælgere i folden.



Danske Sælgere organiserer godt 27.000 ansatte

inden for salg og markedsføring, og den seneste lønstatistik fra foreningen viser, at salgskonsulenter i 2001 havde

en gennemsnitsløn uden pension på 27.000 kr. om måneden. Det er en stigning på 600 kr. i forhold til gennemsnitslønnen for

2000.



For en salgschef steg lønnen fra 34.200 kr. til 35.500 kr. i 2001, og de øverste i salgshierakiet, salgsdirektørerne,

oplevede en lønstigning på næsten 7000 kr., idet deres gennemsnitsløn uden pension lå på 43.400

kr. i 2000 og 50.000 kr. i 2001.



Et billede analysechefen hos Danske Sælgere, Mikkel Søe, mener hænger sammen

med det faktum, at dem i de højeste stillinger er skrappere under lønforhandlingerne.



- Vores statistik for 2001

viser, at dem der sidder i de højere stillinger, som key account managers og salgschefer, har oplevet de højeste lønstigninger.

Det skyldes nok, at de af en eller anden grund er bedre til at forhandle løn, siger Mikkel Søe.

Samme billede

Organisationen

Merkantilt Forum huser godt 3000 medlemmer med en kortere videregående uddannelse inden for den merkantile verden som f.eks. marketing

og salg. Således er godt 300 af medlemmerne ansat i salgsjobs.



Den seneste lønstatistik fra organisationen er baseret

på bruttolønnen inkl. eventuelle pensionsbidrag i september måned i år, og billedet her er nogenlunde det

samme som hos Danske Sælgere.



Selvom gruppen af salgskonsulenter og sælgere efter sigende skulle have oplevet en

stigning i gennemsnitslønnen inkl. pension på lidt over 3000 kr. i forhold til samme periode sidste år, så

mener Merkantilt Forum, at ansatte i de højere stillinger er bedre under lønforhandlingerne.



- På vores område

er der ikke mange, som har en overenskomst, så her handler det meget om at kunne forhandle løn. Når vores medlemmer

ringer til os for at spørge om lønforhold, kan jeg tydeligt høre, at lederne har det her gén, der gør

dem lidt mere skrappe under forhandlingerne, siger Claus Mellergård, Merkantilt Forum, der giver organisationens medlemmer råd

og vejledning om lønforhold.



Hos Danske Sælgere forventer man i øvrigt, at den næste lønstatistik

for 2002 vil vise en gennemsnitlig lønstigning på omkring 3,5 pct. i 2002 for organisationens medlemmer, oplyser Mikkel

Søe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen