Del : SMS
Berlingske Business

Så dyr er Danmark heller ikke

København er billigt
København er det 13. billigste sted at leje et kontor og det 18. billigste sted at hyre en direktør ud af i alt 48 hovedstæder verden over. Foto:

Kontorlokaler og direktører er billige i København sammenlignet med andre hovedstæder. Nu er det tid til at fokusere mindre på omkostningsniveauet, hvis vi vil tiltrække endnu flere udenlandske virksomheder, mener Copenhagen Capacity.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lad os starte med at konkludere, at Danmark ikke er et billigt sted at placere sin virksomhed. Højt skattetryk, høj løn og høje afgifter. Men på nogle områder kan vi faktisk fremvise en meget rimelig prisliste over for de udenlandske virksomheder.

København er således det 13. billigste sted at leje et kontor og det 18. billigste sted at hyre en direktør ud af i alt 48 hovedstæder verden over. Dermed ligger vi langt bedre end for eksempel Stockholm, hvor kontorlejemål koster 60 procent mere. Det viser tal fra analysevirksomheden fDi Benchmark.

nyhavn

På trods af at kontorer og direktører kun udgør en mindre del af virksomhedernes samlede omkostninger, går tallene alligevel imod myten om Danmark som verdensmester i omkostninger.

Og i Copenhagen Capacity - en erhvervsfremmende organisation for Region Hovedstaden - vil man nu gøre op med det ensidige fokus på omkostningsniveauet som hindring for at tiltrække flere investeringer fra udlandet.

»Danmark er dyrt på en række områder, men det er ikke altid der, kæden hopper af. Debatten har været unuanceret, og måske er det på tide at tale om, hvor godt et produkt, vi har at tilbyde, i stedet for kun at tale om at gøre det billigere,« siger administrerende direktør i organisationen, Claus Lønborg.

Han understreger, at omkostninger naturligvis betyder noget, men at vi i stedet bør fokusere mere på de investeringer, hvor prisen betyder mindre, men hvor Danmark er særligt attraktiv, såsom biotek.

Price matters

Den udlægning er man dog ikke enig i hos American Chamber of Commerce in Denmark, AmCham, som varetager en lang række udenlandske virksomheders interesser i Danmark.

Her pointerer administrerende direktør Stephen Brugger, at omkostningerne stadig er den største årsag til, at cirka halvdelen af deres medlemmer overvejer at flytte investeringer ud af landet.

»Omkostningsniveauet er et meget vigtigt parameter for virksomhederne, og bare fordi et par enkelte områder ikke er så dyre, betyder det ikke, at man skal holde op med at adressere problemet,« siger han.

17BUSPeter-Nielsen.jpg

Stephen Brugger anerkender, at Danmark har en meget høj produktivitet når det kommer til videnstunge hverv såsom biotek, men mener samtidig, man skal fokusere bredere, fordi vi kunne få gavn af at være konkurrencedygtige på en række områder, som i dag ikke er interessante for virksomhederne at placere i Danmark.

Markant flere udenlandske virksomheder

Som Berlingske i dag kan fortælle, er der sket en markant stigning i antallet af udenlandske virksomheder i Danmark siden 2004, og den udvikling vækker glæde både i erhvervslivet og hos politikerne.

Også de udenlandske virksomheders omsætning er steget markant med 62 procent til 81 milliarder. Men selv om udviklingen er glædelig, kan der stadig gøres mere for at få udenlandske virksomheder til at vælge København frem for Amsterdam eller Stockholm, mener Claus Lønborg.

17BUSHaekkerup.jpg

Og historien om netop Stockholm kan være nyttig at kigge nærmere på i København. Den svenske hovedstad ligger ganske vist højt på listerne over, hvad det koster at ansætte en direktør og placere ham i et kontor. Men de har været gode til at brande byen og dens opland som »Stockholm Business Region«. Det samme skal vi benytte Københavns brandværdi til herhjemme, mener Claus Lønborg, som understreger, at »København« har større tiltrækningskraft end for eksempel »Øresundsregionen«.

Mærsk åbner for salg af supermarkeds-gigant i Danmark

 
 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere