Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ros til Vækstfonden for at satse på generationsskifte

Statslige midler skal ikke bare unden videre smides i dårlige projekter. Men hvis Vækstfondens nedprioritering af kaution

til iværksættere betyder, at perspektivrige projekter går tabt, er det en forkert udvikling.



Det mener en række

erhvervsorganisationer, efter at Vækstfonden har offentliggjort tallene for udlån under Vækstkautionsordningen i

2002. De viser, at Vækstfonden har haft held af at bremse udlånene markant efter bl.a. at have sænket risikodækningen

og øge præmierne på ordningen.



Det samlede udlån er faldet markant fra knap 700 mio. kr. til godt 300 mio.

kr. Mens udlånet til generationsskifter er stagneret omkring 70 mio. kr. og nu udgør 25 pct. af samtlige udlån,

er udlånet til iværksættere svundet kraftigt ind fra knap 350 mio. kr. til kun knap 100 mio. kr. Det svarer til

at iværksætternes andel af det samlede udlån er faldet fra 50 pct. til 33 pct.



- De stramninger, Vækstfonden

har gennemført er fornuftige. Tidligere var bankerne lidt sløsede med at låne ud til dårlige iværksætterprojekter.

Men Vækstkaution er ikke nogen egentlig iværksætterordning, siger Lone Saaby, chef for Dansk Industris kontor for

mindre og mellemstore virksomheder.

Opsplitning

Skal iværksætternes behov for risikovillig lånekapital

tilgodeses med en kautionsordning, mener Lone Saaby, at man bør spillet Vækstkaution op i to ordninger, én som

finansiere udvikling og ejerskifte i eksisterende virksomheder og én, som tager sig af perspektivrige iværksætterprojekter.



Håndværksrådet

er også positiv overfor idéen om at målrette Vækstkaution til henholdsvis eksisterende virksomheder og nystartere,

mens Dansk Handel & Service (DHS) er mere forbeholden.



- Opstart af virksomhed og ejerskifte hører sammen. En køber

af en virksomhed er også en iværksætter med helt nye koncepter og forventninger. Set med vores medlemmers øjne

er det positivt, at Vækstfonden fokuserer mere på generationskifter. Det er vigtigt, at eksisterende virksomheder, som

står i et ejerskifte, ikke glemmes, siger Niels Hovmand, udviklingskonsulent i DHS.



Han understreger dog, at hvis de skærpede

krav til at opnå Vækstkaution betyder, at gode projekter - især inden for servicesektoren - bliver tabt på

gulvet, så er der grund til bekymring.

Flere penge

Ane Buch, vicedirektør i Håndværksrådet,

er positiv over for en opsplitning af Vækstkautions-ordningen, men mener ikke, at det løser hele problemet.



- Det

er ærgerligt, at der ikke har været mere træk på Vækstkaution i 2002, men det er en bevidst effekt af,

at regeringen kun vil afsætte 25 mio. kr. årligt til tabsdækning på ordningen. Så er der ikke andre muligheder

end at gøre produktet dårligere, siger Ane Buch.



Hun mener, at regeringen burde afsætte flere penge til tabsdækning,

så ordningen minimum vender tilbage til de bedre vilkår i 2001. I dag skal virksomhederne betale en præmie på

tre pct. for at benytte Vækstkaution mod tidligere 1,5 pct., mens Vækstfonden kun stiller kaution for 2/3 af lån

op til 2,5 mio. kr. mod tidligere 3/ 4.



Samtidig mener hun, at der er kraftigt behov for at lempe reglerne for at opnå

Vækstkaution i forbindelse med generationsskifte.



- I dag er det kun muligt at anvende Vækstkaution til den del af generationsskiftet,

der vedrører goodwill, men det burde laves om, så hele generationsskiftet kan finansieres med kautionsordningen, mener

Ane Buch.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen