Del :

Rohde: Banker bør skære i omkostninger

 

Landets pengeinstitutter har for mange ansatte i forhold til, hvor travlt de har. Nationalbankdirektør Lars Rohde mener, at ejerne skal sætte sig igennem med sparekniven til gavn for kunder og aktionærer.

Der er for mange ansatte i landets banker i forhold til, hvor travlt de har.

Sådan lyder det i dag fra nationalbankdirektør, Lars Rohde, der mener, at der er behov for at se på effektiviteten i finanssektoren, uden at han dog ikke direkte vil opfordre til fyringsrunder.

»Det vil jeg ikke sige, fordi det er den enkelte bank, der må gøre det op med sig selv. Men det vi kan konstatere - og den viden vi gerne vil dele er - at nogle virksomheder i den finansielle sektor er markant mindre produktive end andre virksomheder,« siger han og fortsætter senere:

»Nogle kreditinstitutter har en meget lav egenkapitalforrentning og nogle har også haft tab. Derfor er der nok behov for en tilpasning af kapacitet i sektoren,« siger Lars Rohde.

Og hvis ledelsen i landets pengeinstitutter ikke kan finde ud af se skriften på væggen af egen drift, så bør bestyrelserne træde i karakter i langt højere grad, end de gør i dag.

» I værste fald kan man risikere, at virksomheden bliver hijacket af de ansatte, som sørger for, at de har det godt, men at ejerne og kunderne har det knapt så godt,« siger Lars Rohde.

Se hele indslaget med nationalbankdirektør Lars Rohde her.

Seneste Business TV

Seneste nyt

Mest læste

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

BrandView Hvad er BrandView?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Indhold under BrandView produceres i et tæt samarbejde mellem Berlingske Medias content marketing bureau og virksomheden, der er afsender på budskabet. Læs mere om BrandView eller kontakt os direkte på moas@berlingslemedia.dk.

Seneste Premium Se alle