Del : SMS
Berlingske Business

Revisorer kæmper mod EU

pix-Michel Barnier-biz
Foto:

Hvordan kan revisorerne kontrollere virksomheder, samtidig med at de kan tage betaling for at rådgive selvsamme virksomheder? Det kan de heller ikke, mener EU-kommissær Michel Barnier, som tordner frem med en ny forordning, der skal stække især branchens fire store globale spillere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Revisionsbranchens fire giganter – KPMG, PwC, Ernst & Young og De­loitte - er i øjeblikket i sjælden grad forenet i fælles kamp. Modstanderen er EU-kommissær Michel Barnier, der har ansvar for det indre marked og tjenesteydelser.

Den franske kommissærs forslag til en revisor­forordning – en forordning er EU’s skrappeste middel – vil få betydelige konsekvenser. Og siden fremlæggelsen har den noble revisorstand hængt oppe i gardinerne.

For det første ønsker Michel Barnier at separere rådgivning og revision. For det andet vil han tvinge virksomhederne til at skifte revisor hvert sjette år – en periode, som dog kan forlænges til ni år, hvis virksomhederne accepterer et to-revisor-system.

pix-revisor-biz

Ganske vist er der kun tale om forslag til en forordning, men meget tyder på, at revisorerne ikke klarer frisag, selv hvis de skruer voldsomt op for lobbymaskinen.

Den enkle forklaring på EU-initiativet synes at ligge i, at branchen – der har været vant til at regulere sig selv – ikke har været i trit med omverdenens opfattelse af branchen. Det vurderer professor ved den franske Europe Business School, ESCP, Joëlle Le Vourc’h:

“Det handler om tilliden fra investorerne og offentligheden generelt. De fleste folk, især de mindre investorer, forstår ikke, hvad revision er. Det er nok i virkeligheden problemet,” siger Joëlle Le Vourc’h, der for EU-Kommissionen har foretaget en større kortlægning af det europæiske revisionsmarked.

KPMG

Revisorerne hæfter sig på deres side ved manglen på håndfaste beviser for, at dse skulle ahve foretaget sig noget forkert. Jesper Koefoed, partner og administrerende direktør hos KPMG, siger:

“Udgangspunktet er en perception, og den er ikke understøttet i fakta. Vi har allerede en negativliste over ting, som vi ikke må rådgive om, og den er vi villige til at kigge på igen,” siger han og henviser til revisorlovgivningen, praksis i revisionsudvalgene og gældende revisionsstandarder og etiske kodeks for revisorer.

Læs den store specialrapport om revisionsbranchen i Berlingske Business Magasin torsdag 9. februar 2012.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere