Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Regeringen tøver med partnerskab

I en ny rapport om fremme af væksten og beskæftigelsen i Europa peger EU-Kommissionen på, at private investeringer

i infrastrukturen vil være en afgørende faktor for fremme af EU-landenes vækst mange år frem. Et af de centrale

instrumenter, er offentligt privat partnerskab OPP.



OPP kan f.eks. udmønte sig i, at private virksomheder finansierer,

bygger og driver anlæg - som f.eks. en bro, tunnel eller en banestrækning. Erfaringer fra udlandet viser , at der ved

løsninger, hvor den offentlige myndighed overlader et større ansvar til private virksomheder for det de er gode til,

kan opnås både billigere, hurtigere og ofte også bedre ydelser til gavn for samfundet og borgerne.



Allerede

under den tidligere regering kom der en udmelding om offentligt og privat samarbejde. Den tidligere finansminister introducerede i efteråret

1999 i forbindelse med budgetredegørelsen begrebet Offentligt Privat Samspil. Efter en hård medfart i det socialdemokratiske

bagland undlod den daværende finansminister at følge op på OPS, og finansministeriets embedsmænd lagde ideen

på hylden.



Den nuværende regering fremsatte ved sin tiltræden positive udtalelser om offentlig-privat samarbejde.





Flere ministerier begyndte hver for sig at se på området, og på et tidspunkt nedsatte man et tværministerielt

embedsmandsudvalg, der skulle overveje muligheder for anvendelse af nye offentlig-private samarbejdsformer.



Selv om trafikminister

Flemming Hansen ved flere lejligheder har luftet en positiv holdning til OPP i forbindelse med infrastrukturen. Og selv om Venstres

uddannelsespolitiske ordfører, Gitte Lillelund Bech, har udtalt, at hun kan se fordelene ved at private virksomheder får

et betydeligt udvidet ansvar for at finansiere, bygge og vedligeholde skoler, og selv om Venstres finansordfører Kristian Jensen

har udarbejdet en liste over områder, hvor private virksomheder burde kunne overtage driftsansvar fra det offentlige - ja så

mangler vi at se, at handling for alvor følger ord.



Det gælder desværre også lokalt, hvor flere borgmestre

har udtalt sig positivt om OPP med henblik på at fremme investeringer veje m.v. i deres områder - bl.a. i forbindelse

med en ny motorvej i Sønderjylland og en vejtunnel under Roskilde Fjord. Men igen: Ingen handling.

Opfordring til

initiativ

Regering og kommuner opfordres derfor til flere og klare OPP-udspil.



Lad os nu få truffet de nødvendige

og rigtige beslutninger om at iværksætte offentlig-privat partnerskaber inden for investeringstunge områder som

veje, jernbaner og skoler. Målet er jo ikke at det private skal overtage det offentlige - lærerne skal have ansvar for undervisningen,

myndigheder skal fortsat kontrollere, at ydelsernes omfang og kvalitet er i orden - men det drejer sig om en fornuftig arbejdsdeling, hvor

hver især gør det de er bedst til.



Som tilskuer til den danske politiske proces ser det ud som om regeringen ikke

helt ved, hvad den vil med OPP, og at regeringen har vanskeligheder med at finde ud af, hvordan OPP skal gribes an i praksis. Det

er ærgerligt, for vi er klar herhjemme.



Og erfaringerne viser, at afprøvning og indførelse af offentligt-privat samarbejde

kræver et målbevidst engagement, en klar politisk udmelding og konkrete initiativer fra politiske niveau.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen