Del : SMS
Berlingske Business

Regeringen presset til at se på topskatten

Thor Möger Pedersen
Danmarks yngste minister nogensinde, Thor Möger Pedersen fra SF, indrømmer nu, at det er billigst og bedst at sænke topskatten, hvis flere skal i arbejde.

Skattereform. Skatteministerens plan om, at 7.000 ekstra skal trækkes ud på arbejdsmarkedet via en skattereform, nås nemmest ved at sænke topskatten, viser en hel vifte af svar fra ministeren selv i Folketinget.

Artiklen fortsætter under annoncen

Topskatten kommer under hårdt pres, hvis regeringen skal nå sine egne mål om at skaffe 7.000 ekstra ud på arbejdsmarkedet med en ny skattereform. I regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen,« skriver regeringen selv, at de planlægger at gennemføre en skattereform, som øger udbuddet af arbejdskraft med 7.000 personer frem mod 2020, og som også styrker de offentlige finanser med tre milliarder gennem øget beskæftigelse.

Skatteminister Thor Möger Pedersen (SF) har så inden for de sidste dage svaret på en hel byge af spørgsmål i Folketinget om, hvordan man bedst, billigst og nemmest når disse mål. Ministerens egne svar er ret klare: Det billigste er at sænke topskatten.

Hvis 7.000 ekstra skal ud på arbejdsmarkedet, kræver det eksempelvis, at bundskatten sættes 2,1 procentpoint ned til bare 1,54 procent. Men det vil koste 9,1 milliarder kroner i tabt provenu.

Forsøger man i stedet at lokke 7.000 flere ud på arbejdsmarkedet ved at hæve jobfradraget, så skal det hæves fra i dag højst 13.600 kroner til 27.000 kroner årligt, hvilket vil koste syv milliarder kroner i tabte indtægter om året på længere sigt.

Derimod koster det »kun« 3,3 milliarder på længere sigt at halvere topskatten fra 15 til 7,5 procent, hvilket også kan skabe 7.000 nye job. Men absolut billigste løsning er faktisk at hæve grænsen for, hvornår der skal betales topskat med 75.000 kroner til 464.900 kroner. Det koster bare 2,7 milliarder kroner og kan også på sigt få 7.000 flere ud på arbejdsmarkedet, fremgår det vel at mærke af skatteministerens egne svar og Skatteministeriets egne beregninger.

I de nævnte tal for, hvad sænkninger i skatten koster, er der taget højde for, at folk vil arbejde mere.

Billigst at sænke topskatten

»Målet om at øge arbejdsudbuddet er nærmest skræddersyet til at lette topskatten. Skatteministeriet peger selv på, at det bliver overordentligt svært at nå målene via et øget jobfradrag eller lavere bundskat,« siger cheføkonom Mads Lundby Hansen, CEPOS.

Cheføkonom i Dansk Metal, Allan Lyngsø Madsen, er enig i, at den billigste løsning, hvis flere skal ud på arbejdsmarkedet, er at rette blikket mod topskatten.

»Men alligevel ser vi helst, at man kombinerer flere ting og både hæver grænsen for, hvornår man skal betale topskat og øger jobfradraget. Så øger man både lysten til at give den en ekstra skalle på arbejdsmarkedet hos dem, der allerede er i arbejde, og lysten til at flytte sig fra en passiv ydelse til et arbejde,« siger Allan Lyngsø Madsen.

Skatteekspert Niels Sonne fra rådgivningsfirmaet Deloitte kalder det for »velkendt,« at det er billigst at sænke topskatten, hvis man vil lokke flere ud på arbejdsmarkedet.

»Det er meget dyrt at sænke bundskatten eller øge jobfradraget, fordi det kommer alle til gavn. Man får mange flere nye job for pengene, hvis det alene er topskatten, som sænkes,« siger Niels Sonne.

Sænkes topskatten med ti milliarder kroner, kan den falde fra 15 til fem procent. Det vil banke den øverste marginalskat i det danske skattesystem ned fra 56 i dag til 47 procent.

En sænkning af den type, er efter Mads Lundby Hansens opfattelse det klart bedste, fordi en lavere topskattesats vil få de højstlønnede og mest produktive danskere til arbejde mere. Men en lavere topskat kan også tiltrække flere eksperter fra udlandet og bremse en hjerneflugt ud af Danmark, ligesom lavere personskatter generelt menes at skabe mere dynamik og virketrang til glæde for vækst, velstand og beskæftigelse.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere