Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Regeringen må hjælpe med at få tyske turister tilbage

Dansk turisme har ikke indstillet sig på de enorme kræfter, den er oppe imod på det vigtige tyske marked, og at tyskerne

i takt med faldende priser på flyrejser har fået langt flere valgmuligheder, når de tager på ferie.


Derfor

må regeringen stille sig spidsen for bestræbelserne på at vinde de senere års tabte terræn på

turismens altdominerende udenlandske marked tilbage. Ellers kan udviklingen på det globale rejsemarked koste erhverv-et yderligere

milliarder.


Det vurderer Danmarks Turistråds tidligere chef i Hamborg i perioden 1993-1997, Jørgen Hansen, der

nu er direktør for Midt-Nord Turisme. Han mener ikke, bevillingerne har fulgt den skærpede markedssituation. Derfor haster

det nu med en fælles indsats fra statslige, regionale og private turismeaktører.


- Vi skulle tidligere have erkendt,

at det er blevet meget dyrere i markedsføring at få fat på en tysk turist, og hverken vi eller staten har hidtil

været villige til at betale, hvad det koster. Skal vi skaffe os ørenlyd i Tyskland, skal der ifølge eksperter

bruges ca. 40 mio. kroner årligt. Jeg vil tro, vi sammenlagt bruger omkring det halve nu, siger Jørgen Hansen.


Turismen

i Nordjyllands og Viborg amter er lidt mindre afhængige af tyskerne end erhvervet langs den jyske vestkyst. Alligevel udgør

tyske turister ca. 40 pct. af det samlede antal overnatninger på knap ni millioner i området, og de udgør godt

30 pct. af omsætningen på 6,9 mia. kroner.


- Der er brug for en saltvandsindsprøjtning. Derfor lyder min appel

til regeringen: Vil I ikke nok gå foran med øgede bevillinger, og forlang gerne, at vi lægger det samme oveni.

Jeg tror, Danmarks Turistråd er ved at omprioritere sine midler til fordel for nærmarkederne, og det hilser jeg meget

velkomment, siger Jørgen Hansen.



Østtysk feriehunger

I begyndelsen af 90''erne levede dansk turisme, især

feriehusene, godt af, at et marked på knap 20 millioner feriehung-rende østtyskere fik mulighed for at tage på

ferie i udlandet. Dengang var Danmark et oplagt og overkommeligt feriemål. Nu har østtyskerne gennemlevet en hastig udvikling,

og en større verden har åbnet sig for dem.


- Vi har desuden været lidt tilbøjelige til at lukke øjnene

for udviklingen i de globale rejsemønstre. En tysk familie i Hamborg eller Hannover havde tidligere et feriebudget, der rakte

til en tur til Østrig eller Danmark. I dag har samme familie langt flere valgmuligheder og kan tage på charterferie til

Kreta, Rhodos eller for den sags skyld Den Dominikanske Republik i takt med de stærkt faldende priser på flyrejser. Globaliseringen

har medført en helt anden konkurrence, siger Jørgen Hansen.


For knap to år siden kom Den Tyske Udfordring-analysen,

der konkluderede, at tyskerne generelt keder sig i Danmark. Der sker for lidt, og risikoen for at skulle sidde i dagevis og spille

kort i et feriehus, mens regnen pisker ned udenfor, er for høj. Jørgen Hansen tvivler på, at diagnosen var den

rigtige.


- Hvert år foretages i Tyskland store rejseanalyser, der viser, at færre tyske familier med store børn

er interesseret i en dansk ferie. Men der er ikke fald hos familier med små børn, og der er endog en stigning hos det grå

guld. Vi skal efter min mening bestemme os for, at vi ikke vil gøre noget særligt for at tiltrække familier med

store børn og bygge elastikudspringstårne og forsyne sommerhusene med alskens elektronik. Vi har noget til småbørnsforældrene

og de lidt ældre. Vi skal fortælle dem, at Danmark er, hvad I tror: Masser af plads, fred og ro, sikkerhed og tryghed,

siger Jørgen Hansen.



Ok at være kedelig

En undersøgelse i Tyskland for nylig viste, at Danmark betragtes

som det næstsikreste ferieland efter Schweiz. Danmark må gerne være lidt "kedeligt" for småbørnsforældre,

hvis det er ensbetydende med sikkerhed og tryghed.


Efter at det taxfree salg på færgeruterne faldt bort i sommeren

1999, har Nordjylland mistet mange svenske turister. Den vaklende svenske kronekurs i 2001 har yderligere svækket tilstrømningen.

Svenskerne bruger med deres forkærlighed for hoteller flere penge end tyskerne, der til gengæld bliver betydeligt længere

i feriehusene.


Men også tyskerne vælger i stigende grad korttidsferier, og det går ud over det nordlige Jylland,

hvortil køretiden er længere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen