Del : SMS
Berlingske Business

Reallønnen kan stige for første gang i tre år

forbruger
Udviklingen i reallønnen lover dog ikke kun godt for lønmodtagerne, men også for resten af den danske økonomi, der kan få et løft fra den øgede købekraft hos forbrugerne. Foto:

Økonomerne jubler over udsigt til den første stigning i reallønnen siden 2010 - det er især et overraskende fald i inflationen, der bidrager til stigningen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det skriver Børsen. Faldet i inflationen skyldes faldende forbrugerpriser, udløst af virksomheder, der sætter priserne på deres produkter ned på et presset marked, hvor forbrugerne stadig er tilbageholdende. Men også afskaffelsen af fedtafgiften bidrager til et fald i forbrugerpriserne.

- Det store fald i inflationen betyder, at de fleste vil opleve, at deres løn faktisk bliver lidt mere værd i år. Det står i modsætning til de sidste to år, hvor priserne er steget klart mere end lønningerne, udtaler Las Olsen, privatøkonom i Danske Bank til Børsen.

Økonomerne venter, at reallønnen vil stige med 0,5 pct. i 2013, hvilket svarer til, at en typisk familie får 700 kr. mere mellem hænderne hver måned. Til sammenligning faldt reallønnen i 2012 med 0,7 pct.

Udviklingen i reallønnen lover dog ikke kun godt for lønmodtagerne, men også for resten af den danske økonomi, der kan få et løft fra den øgede købekraft hos forbrugerne.

- Det er godt, at inflationen kommer ned. Det er godt for danskernes købekraft og for psykologien. Vi får nu at vide, at nu går det ikke længere tilbage med lønnen, udtaler Lone Kjærsgaard, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere