Del : SMS
Berlingske Business

Prisstigninger på laveste niveau i fire år

Danske Bank
Danskere kan glæde sig over, at priserne følger lønudviklingen, lyder det fra analytiker og Danske Bank. Foto:

Inflationen er faldet kraftigt i forhold til sidste år. Lave prisstigninger på blandt andet forsikringer og bankgebyrer er blandt årsagerne. Danskere kan glæde sig over, at priserne følger lønudviklingen, lyder det fra analytiker og Danske Bank.

Artiklen fortsætter under annoncen

Inflationen i Danmark ligger på sit laveste niveau i fire år. Det viser det seneste forbruger- og nettoprisindeks fra Danmarks Statistik offentliggjort mandag.

Det samlede forbrugsprisindeks steg således kun med 1,3 procent i januar, og dermed er det faldet fra 2,0 procent i december.

Årsagen til det markante fald skyldes flere faktorer.

- Det er især lavere årlige prisstigninger på forsikringer, bankgebyrer, tøj og fødevarer, som har trukket årsstigningen ned i forhold til måneden før. Det er første gang siden november 2009, at prisstigningerne ligger så lavt, oplyser Danmarks Statistik.

Netop de lave bankgebyrer vil sikkert undre flere danskere, da der gennem den seneste tid har været omfattende debat om den type gebyrer.

Men danskerne skal ikke regne med, at de lave gebyrer fortsætter, oplyser Mikkel Høegh, chefanalytiker, Presse- og Økonomisk Sekretariat hos BRF Kredit, i en kommentar til tallene.

- Særligt bankgebyrerne er pudsige, idet mange har den stik modsatte opfattelse. Det ændrer dog ikke ved, at statistikken vidner om, at bankerne er blevet mere afdæmpede i forhold til at ændre på priserne, forklarer han.

- Denne effekt er dog næppe varig, idet det løbende bliver dyrere at drive bank, i takt med at man indfører stigende kapitalkrav, vurderer Mikkel Høegh.

Ifølge Danmarks Statistik er det priserne på alkohol og tobak, der er steget mest det seneste år. Samlet er de steget med seks procent, hvilket primært skyldes, at cigaretter er blevet dyrere. Priserne på restauranter og hoteller er desuden steget med 3,6 procent i samme periode.

Ifølge chefanalytikeren hos BRF Kredit er der både gode og dårlige ting at tage med i forhold til den lave inflation.

- Det, at prisstigningerne bøjer af, er dels et udtryk for, at sukker- og fedtafgiften er taget af bordet, dels at de økonomiske konjunkturer er sløje, hvorfor der ikke er det samme efterspørgselspres i økonomien.

- Det er i og for sig udmærket, at det inflationære pres i dansk økonomi er aftagende, det ændrer dog ikke på, at det primært sker på en kedelig baggrund. Det ville således være bedre, at der var gang i økonomien, og man diskuterede, hvilken mekanisme man kunne trække på for at bremse inflationen, forklarer Mikkel Høegh.

Generelt kan danskerne dog glæde sig over, at prisstigningerne følger med lønudviklingen herhjemme, så man ikke oplever, at ens penge bliver mindre værd.

- Det seneste opgørelse af de private lønninger vidner således om, at lønningerne stiger med 1,3 procent om året. Det svarer præcist til udviklingen i forbrugerpriserne, hvorfor pengepungen kan opretholde status quo, lyder det.

Den udlægning deler Dansk Bank, der peger på, at lettelserne i indkomstskatten, der trådte i kraft ved årsskiftet, vil give yderligere penge i danskernes lommer:

- Den lavere inflation er godt nyt for de danske lønmodtagere, som nu kan se deres løn blive mere værd i stedet for mindre, som den er blevet de sidste to år. Vi regner godt nok kun med en lønvækst på 1,5 procent i år på det private arbejdsmarked. Men med skattelettelserne bliver det i stedet til en fremgang på 2,3 procent i en typisk lønmodtagerfamilie, lyder det i bankens analyse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere