Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Porsches terrænbil

Mens Porsches biler hidtil har været af den lette og meget hurtige art, er Cayenne et tung fire hjuls køretøj

med store, kraftige dæk. Fabrikken i Leipzig har ansat 300 nye folk til produktionen, der i første omgang har krævet

en investering på en halv milliard euro.



Kæmpeopgave

(BERLIN) For den tyske forbundsregering bliver det en gigantisk

opgave at få afhjulpet de værste skader fra den mere end ugelange oversvømmelseskatastrofe i den sydøstlige

del af landet. Internationale finanseksperter anslår skaderne til at være over 14 mia. euro. De vældige vandmasser

er ikke forsvundet, men bevæger sig ødelæggende ad Elben mod Hamburg og Slesvig-Holsten. For de mange tusinde skadesramte

betyder det i de fleste tilfælde ruinering. Kun få forsikringer i Tyskland dækker naturkatastrofer. Et står

fast: Virkningerne på den tyske konjunktur kan ikke undgå at blive alvorlige. Der skal en vældig økonomisk

indsats til at få ryddet op og repareret, hvad der er skadet. Mange huse er ikke længere til at redde og må genopbygges

fra grunden. Infrastrukturen er ødelagt overalt i de ramte områder. Store mængder arbejdskræfter skal sættes

ind på opgaver, der ikke er direkte produktive for eksporten. Den oversvømmede del af Tyskland er sat tilbage til 1945

efter Anden Verdenskrig.



Rusland-Irak aftale

(MOSKVA) Rusland og Irak er ved at blive enige om en 40 mia. dollars femårig

aftale om et omfattende samarbejde på en lang række områder. Det vil gælde olie, kemiske produkter, el-energi,

anlæg af jernbaner og veje. Den russiske ministerpræsident Kasajjanov bekræfter, at aftalen er ved at komme i stand.

Den bliver underskrevet i Bagdad i næste måned.


Rusland-Irak aftalen har tydeligt vakt ubehag i Washington, hvor

Det Hvide Hus'' talskvinde, Claire Buchan, siger: "Vi er overbevist om, at Rusland er klar over sine forpligtelser i henhold til

FN Sikkerhedsrådets resolutioner."



Navistar i tab

(NEW YORK) Lastvognsfabrikken Navistar International Corp.

i Chicago har sluttet april kvartal med et nettotab på 16 mio. dollars. Det er tredje kvartal i træk, at Navistar giver

underskud og selskabet siger på forhånd, at det ikke bliver bedre med det indeværende kvartal. Navistars vanskeligheder

er kommet efter en lammende strejke og en vigende efterspørgsel efter tunge nyttekøretøjer.









Mere olie

fra Sudan

(CAIRO) Sudans olieproduktion stiger og ventes sidst i 2003 at være 35 pct. højere end den nuværende produktion

på 240.000 tønder pr. dag. I Sudan er nye resultatrige olieboringer i gang trods borgerkrigen i den sydlige del af landet.

I Kenya er der fredsforhandlinger i gang mellem parterne. Der har i den senere tid været kampe, der har påvirket olieproduktionen

i mindre grad. Sudans olieministerium venter senest i år 2005 at nå op på en dagsproduktion af lige ved 500.000

tønder olie.



Få kvinder i bestyrelser

(STOCKHOLM) I Sverige er ligestilling mellem mænd og kvinder en principsag.

Kun ét område har hidtil været "fredet" - de børsnoterede selskabers bestyrelser. Men det er nu

ved at blive ændret, skriver "Dagens Nyheter". En undersøgelse viser, at i år er antallet af kvinder

på bestyrelsesposter øget fra lidt under 6 pct. til lidt over 6 pct. På Handelshögskolan i Stockholm siger

professor S.E. Sjöstrand, at ingen i selskaberne bevidst har undgået at udpege kvinder, men at rekrutteringen til bestyrelsesposter

sker ud fra en meget snæver kreds.



Voicestream sælges

(BERLIN) Det tyske Telekom forhandler med amerikanske

mobilteleselskaber om de har interesse i en fusion med Telekoms datterselskab Voicestream eller i helt at overtage virksomheden. Den

nærmeste mulighed er AT&T Wireless & Cingular. Efter månedlange forhandlinger er der dog sket det, at Voicestream

nu har fået mange nye kunder, især i USA, og det har øget salgsmulighederne.



Eurowings med bundpriser

(FRANKFURT)

Billigflyselskaberne breder sig i Tyskland. Nu går Eurowings, der er et datterselskab af Lufthansa, på vingerne i oktober

med priser helt i bund. Fra Köln skal der flyves dagligt til ca. 12 europæiske storbyer. I første omgang er der

ikke tale om ruter til Skandinavien.



Modemesse

(DÜSSELDORF) Düsseldorf manifesterer sig som et internationalt modecentrum

med messen "Collections Premieren Düsseldorf" med både dame- og herrebeklædning. Gæstetallet er 25

pct. over den forrige messe. Halvdelen af gæsterne kommer fra udlandet for at vurdere produkterne fra over 2000 udstillere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen