Del : SMS
Berlingske Business

Polske arbejdsgivere: Vi har en kæmpe udfordring

09BUSDroemmeland-tilalle.jpg
Danmark har nydt godt af udenlandsk arbejdskraft i adskillige brancher, men i fremtiden vil f.eks. Polen gøre mere for at holde på deres arbejdskraft, da der er hårdt brug for den. Arkivfoto: Asger Ladefoged

Den polske regering og arbejdsgiverne kæmper en hård kamp for at sikre tilstrækkelig arbejdskraft til polske virksomheder i fremtiden. Der er udsigt til stigende konkurrence om de polske medarbejdere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fødselstallet er bekymrende lavt, udvandringen er fortsat høj, og der er udsigt til en enorm mangel på arbejdskraft i fremtiden. Det er den virkelighed, som polske virksomheder står over for, og allerede i dag er mangel på medarbejdere et stort problem for Polens økonomi.

I Polens største arbejdsgiverforening Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej (Employers of Poland) har den faldende arbejdsstyrke i længere tid været et kæmpe tema. Her håber arbejdsmarkedsekspert Monika Zaręba, at økonomisk vækst og en forbedret levestandard gradvist vil mindske udvandringen.

»Det faldende antal polakker i den erhvervsaktive alder er en kæmpe udfordring, og det er klart, at polske virksomheder vil gøre endnu mere for at fastholde medarbejderne i Polen, når arbejdsstyrken fortsætter med at falde. I forhold til at mindske udvandringen er udviklingen i levestandarden altafgørende,« siger Monika Zaręba.

Ifølge arbejdsgiverorganisationen har mere end to millioner polakker i øjeblikket midlertidigt arbejde og bopæl i andre EU-lande. Omvendt bor blot omkring 60.000 EU-borgere fra andre lande med arbejde og bopæl i Polen. Samtidig vil den polske befolkning falde med omkring 4,5 mio. indbyggere frem mod 2050. Det er en udvikling, som den polske regering og de polske arbejdsgivere kæmper en hård kamp for at vende.

»Det er åbenlyst, at den manglende balance mellem indvandring og udvandring er en stor udfordring for Polen. Vi kæmper både for at gøre det mere attraktivt for vores egne statsborgere at blive i Polen og for at gøre det mere attraktivt for udenlandsk arbejdskraft og udenlandske studerende at komme til Polen. Den faldende arbejdsstyrke kan i stigende grad mærkes af polske virksomheder, og det skyldes ikke kun udvandring. Det handler også om, at uddannelsessystemet ikke kan udfylde behovene på arbejdsmarkedet,« siger Monika Zaręba.

tt

Hun fortæller, at der er i Polen allerede i dag er stor mangel på IT-specialister og andre specialiserede medarbejdere, ligesom det ofte er vanskeligt at tiltrække ufaglært arbejdskraft til simpelt manuelt arbejde, hvor lønnen er lav i Polen.

»Den væsentligste motivation for at migrere er – ud over lønnen – levestandarden i landet. Derfor er det vigtigt med et bredt fokus og en stor indsats på tværs af mange ministerier. Der er meget stor fokus på en familievenlig politik i Polen, og gennemførelsen af diverse ændringer er stadig i fuld gang. Det skal altsammen medvirke til at stille polske virksomheder bedre i konkurrencen om arbejdskraften i fremtiden,« siger Monika Zaręba, der understreger, at hun støtter princippet om arbejdskraftens frie bevægelighed i EU.

Ifølge Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej har mere end 640.000 polakker midlertidig arbejde og bopæl i Storbritannien, mens omkring 560.000 polakker pt. arbejder i Tyskland. I Danmark arbejder der pt. omkring 20.000 fuldtidsbeskæftigede polske statsborgere.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere