Del : SMS

Politisk strid om løfte til familiefirmaer

q
Tusindvis af familiejede virksomheder skal selskabet skifte ejer fra en generation til den næste i de kommende år. Det er blevet en politisk kampplads, hvor det diskuteres, om det fortsat skal beskattes når virksomheden får ny ejer. Vi har talt med Povl Davidsen, ejeren af Davidsen Tømmerhandel, som har flere store butikker i det jyske, som fortæller hvorfor det er ødelæggende for konkurrencekraft og fremtidige investeringer for de familieejede virksomeheder at arveafgift og skat er for høj. Foto:

Danske familievirksomheder bliver nu ramt af fornyet usikkerhed om arveafgift. Lars Løkke Rasmussen (V) lovede før valget at fjerne skatten på generationsskifte, men DF slår bremsen i.

Artiklen fortsætter under annoncen

Regeringen og statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er havnet i en kattepine om et centralt valgløfte til erhvervslivet. Løkke lovede i foråret 2013, at han ville fjerne arveafgiften, hvis han vandt det kommende folketingsvalg og dannede fælles front med både de Konservative og Liberal Alliance. Løftet til familievirksomhederne blev af-givet uden om Dansk Folkeparti, som nu afviser, at partiet vil prioritere milliarder til at afskaffe arveafgiften på 15 pct.

»Vi er nødt til at spare en masse forskellige steder. Og så er spørgsmålet, om det så lige er arveafgiften, vi skal give fuld skrald. Når vi kommer til en skatteforhandling, er vores største prioritet, at vi får lettet skatten i bunden og gjort det mere attraktivt at arbejde,« siger Dansk Folkepartis skatteordfører Dennis Flydtkjær.

Tilbage i 2013 blev der reserveret en pulje på godt to mia. kroner under forhandlingerne om vækstplanen, som vinderne af næste valg frit kunne disponere over. Og det er de penge, som Lars Løkke Rasmussen ville bruge til afskaffe arveafgiften for familieejede virksomheder. Men med meldingen fra DF vakler Løkkes plan.

Statsministeren er nu under pres fra både Liberal Alliance og de Konservative, som har en afskaffelse af arveafgiften som et centralt punkt på partiernes dagsordener. De Konservative vil nu tage arveafgiften med ind til de forhandlinger om finansloven, der er i gang lige nu.

»Vi mener, at vi har afgivet en musketered i de borgerlige partier om at fjerne arveafgiften. Der er brug for afklaring. Og derfor vil det være passende, at vi i forbindelse med finansloven får en aftale om, at det skal træde i kraft fra 2017, så virksomhederne ved, hvad de har at planlægge efter,« siger de Konservatives skatteordfører Brian Mikkelsen.

Også Liberal Alliances Merete Riisager kalder det »fuldstændig afgørende« at få afskaffet arveafgiften.

21BUSPovl-Davidsen-1.jpg

Både i landbruget og industrien river virksomhedsejere sig i håret over den fornyede usikkerhed om beskatningen af generationsskifterne.

Frederik Lüttichau, der er formand for Sektionen for større Jordbrug under Landbrug og Fødevarer, forventer fortsat, at statsministeren overholder sit løfte, men har alligevel fundet det nødvendigt at sende Lars Løkke Rasmussen et brev, der minder ham om, hvad han har stillet virksomhederne i udsigt.

»Generationsskiftebeskatningen er et stort problem i landbruget. Og statsministeren har også selv givet mig ret i, at det er en væsentlig problemstilling. Det har han oven i købet gjort ved at reservere nogle penge i den gamle vækstpakke til at løse det. Jeg synes, at det er meget relevant at minde ham om det i forbindelse med hans første finanslovsforhandling,« siger Frederik Lüttichau.

Han mener, at spørgsmålet om arvebeskatning er højaktuelt i landbruget, hvor gennemsnitsalderen for en fuldtidslandmand for længst har passeret 60 år.

Hos Venstre erkender finansordfører Jacob Jensen, at det kan blive vanskeligt at skaffe flertal for at få fjernet arveafgiften og dermed holde valgløftet.

»Det er ikke os, der skaber uklarhed. Vi holder fast i, at en fjernelse af arveafgiften er vigtig. Men hvis der er andre partier, der skal være en del af et flertal, og som mener noget andet, så må man spørge dem,« siger Jacob Jensen.

På den anden side af Øresund stod en socialdemokratisk ledet regering for ti år siden bag fjernelsen af arveafgiften i Sverige. De svenske erfaringer viser, at afskaffelsen af arveafgiften især har gavnet mindre virksomheder, hvor antallet af generationsskifter er øget med seks procentpoint, mens andelen af virksomhedsejere på over 50 år er faldet med tre procentpoint.

»I Sverige kan man skubbe skatten foran sig, så længe man ikke trækker penge ud af virksomheden. Det muliggør et mere hensigtsmæssigt generationsskifte. Selv om et selskab er en mia. kroner værd, så står de penge jo ikke kontant på en konto. De er typisk bundet i bygninger og produktionsapparat, som man ikke bare lige kan gå ud at realisere,« siger Søren Bech, der er ekspert i generationsskifter og partner i revisionsselskabet PwC.

21BUSBo-Staermose-2.jpg

I Norge blev arveafgiften lagt i graven sidste år, mens afgiften heller ikke længere findes i EU-lande som eksempelvis Østrig, Slovakiet og Estland.

Morten Bennedsen, der er professor i familieejede virksomheder hos en af verdens førende handelshøjskoler, INSEAD i Frankrig, mener, at vi i Danmark mangler viden på området.

»Der findes ingen systematisk undersøgelse af, hvordan arvebeskatning påvirker danske familievirksomheder. Vi mangler at finde ud, hvad arveskatten har betydet de sidste ti eller 20 år for vækst, investeringer og måske salg af familievirksomheder,« siger Morten Bennedsen.

Over 20.000 danske virksomheder står overfor at skulle foretage et generationsskifte inden for de næste ti år. Det vil berøre omkring 300.000 arbejdspladser.

Det vil koste omkring en mia. kr. om året at fjerne arveafgiften.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere