Del : SMS
Berlingske Business

Politikere ser positivt på spejling

Såvel de Konservative som Socialdemokraterne ser positivt på et lovforslag fra Skatteministeriet om, at Skat i jagten på skattesnyd skal have lov til at kopiere alle oplysninger fra virksomheders servere eller databaser.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skatteministeriet og dermed skatteminister Troels Lund Poulsen (V) kan regne med støtte fra Socialdemokraterne til et lovforslag om, at Skat skal have lov til at foretage såkaldt fuld spejling af virksomheders servere eller databaser.

Således oplyser skatteordfører Nick Hækkerup, at Socialdemokraterne »som udgangspunkt går ind for, at Skat skal have adgang til spejling«.

Han henviser til, at spejling vil lette Skats arbejde og samtidig afsløre virksomheder, der ikke leverer deres bidrag til det danske samfund.

»De fleste af os betaler vores skat uden at brokke os, og det gør vi i en forventning om, at andre også betaler deres skat. Det er vigtigt for at finansiere vores velfærd, men der nogle virksomheder, der snyder ret meget,« siger han:

»Skat får stort se alle oplysninger fra borgere elektronisk, og det samme bør gælde for virksomheder.«

Han erkender, at det er forbundet med retssikkerhedsmæssige problemer at spejle samtlige informationer i virksomheders databaser.

»Vi må sikre os, at det ikke fører til misbrug. Hvis oplysningerne alene bliver indhentet til skattemæssig brug, er det alene det, de skal bruges til,« siger han.

Han er dog opmærksom på, at der kan opstå situationer, hvor retssikkerheden kan komme under pres.

»Hvis man nu helt hypotetisk forstiller sig, at Skat i sit arbejde støder på en pædofilring, skal Skat så lade som ingenting, fordi Skat kun må forholde sig skattespørgsmål og ikke andet, eller skal Skat henvende sig til politiet,« spørger han:

»I lige præcis det tilfælde mener jeg, at børnenes retssikkerhed er vigtigst. Men eksemplet viser, hvor besværligt og følsomt et emne, spejling er.«

Nødvendig dataspejling

Venstres skatteordfører, Mads Rørvig, ser forslaget som et udtryk for, at »den teknologiske udvikling tvinger os til dataspejling«.

»Det rejser nogle dilemmaer, og det er ikke helt problemfrit,« siger han:

»Skulle Skat i forbindelse med en sag støde på personfølsomme oplysninger, skal Skat ifølge forslaget slette oplysningerne, når sagen er slut, og det er jeg sikker på, at Skat vil gøre.«

Hvad skal der ske, hvis Skat opdager ulovligheder, der ikke har noget med skattelovgivningen at gøre?

»Så vil jeg gå ud fra, at Skat kontakter politiet,« siger han.

Noget at komme efter

Mads Rørvig vurderer, at Skat kun vil foretage spejling, hvis »der i forvejen er en formodning om, at der er noget at komme efter«.

»Vi kan konstatere, at der stadig er virksomheder, der spekulerer i hvordan de kan undgå at betale skat, og det er vores opgave som politikere at give Skat nogle redskaber til at inddrive den skat. Det har vi et ansvar for,« som han udtrykker det.

Ifølge de Konservatives skatteordfører, Mike Legarth, skal »retssikkerheden være i orden«, for at partiet kan gå ind for lovforslaget.

Han erkender, at der »et kæmpe dilemma«, at Skat kan støde på andre ulovligheder i spejlede oplysninger fra virksomheder.

»Det problem skal vi have adresseret,« siger han.

Skatteminister Troels Lund Poulsen ønsker ikke at kommentere lovforslaget over for Berlingske Tidende, før Skatteministeriet har modtaget de sidste høringssvar til det. Bl.a. mangler ministeriet endnu svar fra Datatilsynet.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere