Berlingske Business

Pioneren fra Westerwald: Tysk internetmilliardær hjælper flygtninge med at integrere sig

Billede
Ralph Dommermuth, stifter ?og CEO for Tysklands største internetudbyder, United Internet. Foto: Marcus Gloger/Getty Images)

Tysklands Bill Gates«, »Mister Internet«, »Pioneren fra Westerwald«. De tyske medier drysser tilnavne ud over Ralph Dommermuth, der også kan kalde sig Tysklands første internetmilliardær som grundlægger af landets største netudbyder, United Internet.

Men når erhvervsavisen Handelsblatt i juledagene 2016 udnævnte Dommermuth til »årets idealist«, havde det alligevel en særlig klang. For den ellers beskedne tysker er også ophavsmand til det største tiltag for at få tysk erhvervsliv til at byde flytninge indenfor i varmen.

»Wir Zusammen« – Vi sammen – hedder initiativet, der begyndte for godt et år siden og nu tæller ca. 150 virksomheder. Gruppen omfatter tunge tyske virksomheder som Deutsche Telekom, Deutsche Bank og Deutsche Post plus giganter som Google og McDonald’s.

De samarbejder om at finde praktik- og lærlingepladser, faste job og hjælp til sproglæring, bolig og alt muligt andet. Næsten 17.000 menige ansatte har meldt sig som mentorer.

Og tro mod tilnavnet Mister Internet har Ralph Dommermuth selvfølgelig sørget for gratis wi-fi til flygtninge- og migrantcentre.

»Jeg tror ikke på, at folk i Tyskland er dårligere stillet, fordi vi har de flygtninge. Jeg tror ikke på, at vi ikke kan integrere dem. Hvis vi som samfund ønsker det, kan vi også gøre det,« sagde den 53-årige tysker til Financial Times.

Jordnær milliardær

Initiativet har bragt den driftige Ralph Dommermuth frem i en offentlighed, han ellers helst undgår. Han genkendes ellers sjældent uden for hjembyen Montabaur i Rhinlandet. Og han taler stadig med Westerwald-dialekt.

Selv om han ifølge Forbes er god for næsten 26 milliarder kroner, har han ry for at være så jordnær, arbejdsom og sparsommelig, at han gerne går en runde ved fyraften for at tjekke, om alle har husket at slukke lyset. Han flyver economy som sine ansatte og er omtrent så langt fra en party-livsstil, man kan komme det.

»Den ny økonomis antihelt«, kaldte magasinet Der Spiegel ham for år tilbage. Han har udtalt, at for mange tyske – og europæiske –iværksættere er for fokuseret på at starte op og sælge hurtigt frem for at bygge noget op.

I interview nævner han ofte flid og hårdt arbejde som bestanddele i sin success med United Internet, der tilbage i 1998 var det første tyske internetfirma til at gå på børsen.

»Tidligere troede jeg, at jeg ville arbejde mindre, når virksomheden voksede sig større. Men det er ikke tilfældet,« sagde han i 2013 til Welt am Sonntag.

»Gulvtæppet bliver ikke blødere, jo højere op man kommer.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen