Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage torsdag

Per Aarsleff B er en billig aktie

Aktiemæssigt er der tale om en af de mere stille eksistenser på Fondsbørsen, men det er dog alligevel et af de

selskaber, som man bør holde øje med på lidt længere sigt.



Flere af de selskaber, som lever af bygge-

og anlægssektoren, er i øjeblikket presset af en situation med lav aktivitet og hård konkurrence, og det kan aflæses

meget tydeligt på aktiekursen. F. eks. er Per Aarsleff B de seneste fem år faldet fra kurs 450 til kurs 175. Et fald på

mere end 60 pct.



Set fra en langsigtet investors synsvinkel er denne situation slet ikke så dårlig, som man kunne

tro. Konsekvensen er nemlig, at de selskaber, som med tiden bliver vindere på deres markeder, i øjeblikket kan købes

til en lav pris. I visse tilfælde faktisk helt ned til halvdelen af deres indre værdi. Et af disse selskaber er Per Aarsleff

A/S.

Historien

Per Aarsleff A/S blev stiftet den 4. januar 1947 af civilingeniør Per Aarsleff. Han forlod en sikker

stilling hos den danske stat og købte sig en gravemaskine og lejede to andre. Dermed var han klar til at åbne sit eget

brunkulsleje i Midtjylland. Dengang havde selskabet 14 ansatte. I dag er det vokset til 2.028 ansatte fordelt over en lang række

lande.



Omsætningen er også gået den rigtige vej fra de 40.000 kr., som var resultatet i 1947 til de 2,5 mia.

kr., Per Aarsleff A/S omsatte for i regnskabsåret 2000/01.



Ledelsen i Per Aarsleff A/S har været præget af

ret stor stabilitet, da der kun har været tre adm. direktører i selskabet gennem tiden. Og de har alle haft en solid

baggrund i selskabet. Per Aarsleff var selv administrerende direktør i selskabet i mere end 40 år, indtil han i 1988 blev

afløst på denne post.



Palle Svejstrup, som afløste Per Aarsleff i 1988, har i dag været i selskabet

i 37 år og er nu bestyrelsesformand. Hans afløser som adm. direktør i 1999, Ebbe Malte Iversen, blev ansat i virksomheden

i 1975, så han har også rødderne i orden.



Udviklingen på lederposten siger ofte noget om selskabets

indstilling, og her har vi altså et selskab, som ikke har troet på headhuntede mirakelmagere. Op gennem de seneste 55

år, har man holdt sig til det solide og velprøvede på lederplan. Denne indstilling gælder også nedad

i koncernen, hvor man på sine arbejdspladser tilstræber at besætte lederposterne med egne folk.



Fra at være

et enkeltmandsselskab i 1947 er Per Aarsleff A/S i dag en international koncern med dattervirksomheder i Sverige, Finland, Rusland, Polen

og Letland. Selskabet er bygget op omkring tre divisioner, Anlæg, Rørteknik og Fundering, og af disse er Anlæg

langt den største med ca. 60 pct. af omsætningen.

Forretningsstrategi

Når det gælder forretningsstrategi

og visioner, præsenterer mange virksomheder ofte noget, som mistænkeligt virker om en standardskrivelse skrevet af husadvokaten

i frokostpausen. Men her skiller Per Aarsleff A/S sig forfriskende ud fra mængden. Her har stifteren Per Aarsleff nemlig formuleret

sin virksomhedsstrategi således:



- Om det nu har været brændsel, kloakker eller huller i jorden, har vi altid

specialiseret os i noget, der var tilpas svært til, at andre ikke gad, og som samtidigt var konjunkturstabilt i den store husholdning. Besværlige

enkeltopgaver, der siden er endt som specialiteter. Samtidig har vi altid forsøgt at holde vores maskiner fuldt beskæftiget

og skræddersyede til de særlige formål.



Denne strategi med ikke altid at vælge den nemmeste opgave, men

at specialisere sig i det svære, har foreløbig bragt selskabet trygt gennem de første 55 år. Og med en omsætning,

der har passeret 2,5 mia. kr., kan strategien ikke være helt forkert.



Ikke kun ved formuleringen af ovenstående strategi,

men også i forbindelse med selskabets ejerforhold, sætter stifteren Per Aarsleff stadig sit præg på selskabet.

Dette fremgår dog ikke umiddelbart af fordelingen af de børsnoterede B-aktier i Per Aarsleff A/S. Her ser fordelingen

således ud: ATP 13,3 pct., LD 13,2 pct., egne aktier 8,5 pct. og Per og Lise Aarsleffs Fond 6,0 pct.



Men hvis man også

tager de unoterede A-aktier i betragtning, er Per og Lise Aarsleffs Fond i praksis den dominerende aktionær i Per Aarsleff A/S. På

trods af fondens forholdsvis beskedne antal børsnoterede B-aktier.

Regnskab

Hvis man betragter de overordnede regnskabstal

i Per Aarsleff A/S, ser det ikke umiddelbart særlig godt ud:



Både omsætning og bundlinieresultat er faldet

de seneste to år, og årets resultat før skat i 2000/01 var det ringeste i fem år. Og heri er endda indregnet

en engangsindtægt på 11 mio. kr. i form af kursgevinst ved salg af værdipapirer.



Men hvis man går lidt

længere ned i tallene, dukker der noget interessant op. Så ser det nemlig ud til, at bunden måske er nået,

og resultaterne er på vej opad igen. Det ser man bedre ved at kigge på de tre divisioner i koncernen hver for sig.

Anlæg

Anlægsdivisionen

er langt den største i Per Aarsleff A/S med en omsætning i 2000/ 01 på 1,5 mia. kr. Den kom ud af sidste regnskabsår

med et underskud på 6 mio. kr., men siden er det gået helt anderledes. Kvartalsregnskaberne har meldt om omsætningsstigninger

på henholdsvis 27, 46 og 28 procent. Og mens de to første kvartaler gav underskud sidste år, så har de givet

overskud denne gang.



Denne afdeling har på nuværende tidspunkt vendt et underskud på den primære drift

sidste år på 14 mio. kr. til et overskud på 20 mio. kr. Samtidig meldes der om fortsat høj aktivitet, ikke

mindst i Københavns- og Ørestadsområdet.

Rørteknik

Her er det ikke gået særlig godt.

Omsætningen ligger ganske vist en anelse højere end sidste år, men resultatet af den primære drift har været markant

ringere. Man har foreløbig nedjusteret forventningerne til denne division to gange, så den nu i bedste fald forventes

at klare sig på niveau med sidste år. Om det holder, må man foreløbigt stille spørgsmålstegn

ved.



Denne division har klart været koncernens svage led i indeværende regnskabsår. Dette begrundes med en

lav aktivitet i Danmark og enkelte tabsgivende projekter i udlandet.



Den tredje division har klaret sig fortrinligt. Her har

England dog trukket det store læs med et meget højt aktivitetsniveau. I modsætning hertil har Tyskland været

præget af en meget lav aktivitet. I starten af året forventede man, at dette ville rette sig i slutningen af året,

men nu ser det ud til, at situationen bliver langvarig.



Derfor afventer man ikke længere en vending, men forsøger

i stedet at tilpasse sig til den nye situation. Den store styrke i det engelske marked har dog medført en forbedring af den

primære drift i divisionen i alle tre kvartaler i år.

Aktiezooms vurdering

Målsætningen for dette

regnskabsår er et overskud før skat på 60 mio. kr. Det vil være en forbedring på 50 pct. i forhold

til året før. Men dog stadig en hel del lavere end resultaterne fra slutningen af 1990''erne.



Som det fremgik af

gennemgangen af de tre ben i koncernen, klarer to ud af tre divisioner sig bedre end forventet. Kun Rørteknik kikser. Det ser

dog ud til, at fremgangen i de to succesfulde divisioner er så stor, at det kan opveje skuffelsen i Rørteknik.



Aktiezoom.dk

forventer, at omsætningen kommer til at ligge i omegnen af 3 mia. kr., hvilket vil være en markant fremgang. Også

en større fremgang, end de 15 pct. som selskabet selv kalkulerede med ved årets begyndelse.



Målsætningen

om at nå de 60 mio. kr. før skat holder sandsynligvis også, og Aktiezoom.dk forventer et overskud før skat

på 65 mio. kr. Spørgsmålet er så bare, om disse resultater gør Per Aarsleff B til en god investering.



Hvis

Aktiezoom.dk''s forventninger til årsresultatet kommer til at holde stik, vil P/E for aktien være 9,4. Og K/IV vil være

0,54 ved en kurs på 175. Med så lav en K/ IV er det begrænset hvor stort et kursfald der reelt er risiko for. Eller

sagt med andre ord, så ligger kursen i øjeblikket meget tæt på sin bund.



Den har et par gange været

nede omkring kurs 165, men herunder har den ikke været siden november måned 1992. Og der er ingen rimelig begrundelse for,

hvorfor det skulle ske nu.



Vurderet ud fra en risikomæssig synsvinkel er Per Aarsleff B altså et udmærket køb

for tiden. Men det er jo ikke nok at sikre sig mod tab. Der skulle også gerne være en gevinst i en aktieinvestering. Og

kan Per Aarsleff B levere det?



Aktiezoom.dk tror på, at der er grundlag for en stigning i kursen på Per Aarsleff

B. Men ikke nødvendigvis på kort sigt. Per Aarsleff A/S er underlagt det marked, man befinder sig på, og med en

lav aktivitet i den offentlige sektor i Danmark, og på det tyske marked generelt, er der sat nogle grænser for, hvor meget

man kan vokse. Det er dog positivt, at man i sådanne pressede tider tilsyneladende formår at øge sin markedsandel.

Det kan få stor betydning, når konjunkturerne vender.



Selvom man bestræber sig på at arbejde på

relativt konjunkturufølsomme områder, viser kendsgerningerne nemlig, at heller ikke Per Aarsleff A/S kan løbe

fra konjunkturerne i markedet.



Men hvis de seneste par års omstruktureringer har medført, at man formår dels

at forbedre sin markedsposition og dels at opretholde et overskud på et to-cifret millionbeløb i en presset markedssituation,

så er grunden lagt for en markant kursstigning, når konjunkturerne vender.



Aktiezoom.dk betragter Per Aarsleff B

som undervurderet ved den aktuelle kurs på 175 og sætter et kurstarget på 225.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen