Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Pensionsselskaber stillede kun få spørgsmål inden Hesalight-investering

aaa
Foto:

Pensam sendte en enkelt mand til en Power Point-præsentation i nu konkursramte Hesalight, før millionerne strømmede ind i iværksættervirksomheden, fortæller stifter Lars Nørholt.

Hesalights stifter og tidligere direktør, Lars Nørholt, er overrasket over, hvor nemt det gik, da lampevirksomheden i 2014 og 2015 lånte 588 mio. kr. af pensionsselskaber og andre professionelle investorer. Nørholt beskriver forløbet således:

Midt i december 2014 rejste Jimmy Lundby, porteføljemanager hos Pensam, til Roskilde for at møde Hesalights ledelse og revisor, inden pensionskassen traf endelig beslutning om at låne lampefirmaet et trecifret millionbeløb. Forinden havde kapitalformidleren OTC trommet en håndfuld institutionelle investorer sammen, som var interesserede i at låne Hesalight op til 750 mio. kr.

»Jeg stod klar med en Power Point-præsentation, som skulle besvare 13 spørgsmål, som Pensam havde fremsendt på forhånd. Vores advokat sad med samtlige dokumenter, og revisoren var klar med alt regnskabs­materiale, men Jimmy Lundby stillede, som jeg husker det, ingen spørgsmål til rådgiverne, da jeg havde gennemgået præsentationen,« siger Lars Nørholt.

»For os understregede det blot, at alt var fuldstændigt gennemskueligt.«

Få dage efter mødet trillede millionerne fra Pensam ind på Hesalights konto. 214 mio. kr. blev det til, da første finansieringsrunde var slut. Ud over Pensam investerede Ikea-selskabet Captor et stort million­beløb. I februar/marts 2015 samt i august/september samme år rejste OTC yderligere kapital, hvor også PensionDanmark og Danske Capital deltog.

Reagerede først, da det brændte

Ifølge Lars Nørholt gik ingen af långiverne tæt på Hesalight, som endte med i alt at låne 588 mio. kr. fra de fire investorer:

»Pengene blev overført, uden at långiverne kiggede ansættelseskontrakter, salgskontrakter eller garantiforpligtelser igennem – altså uden andet end en Power Point-præsentation og den præsentation, som OTC tidligere havde lavet. Vi fik nærmest alle pengene i kassen på vores glatte ansigt,« siger han.

Lars Nørholt mindes ikke at have set PensionDanmark eller Danske Capital hos Hesalight, inden de skød penge i firmaet:

»Jeg har heller aldrig talt med en advokat eller en revisor, der repræsenterede investorerne. Efter min opfattelse var det Pensam, der drev processen. De andre lænede sig op ad dem,« siger Lars Nørholt, som set i bakspejlet savner, at långiverne stillede krav.

»For eksempel at vi skulle skifte revisor til en fra de store huse eller styrke vores management og bestyrelse med folk, der har erfaring med at sidde med så mange penge og lave forretning i udlandet. Og i øvrigt løbende afkræve os oplysninger. Men långiverne blev først aktive, da det brændte under taburetten.«

Forsøger du ikke blot at skubbe ansvaret for Hesalights kollaps fra dig?

»Nej, jeg mener nu nok, at jeg tager ansvar, men det er vigtigt at få det her frem. Andre vækstvirksomheder kan stå i en lignende situation, hvor de tænker, at alt kører, som det skal, fordi de har fået penge fra professionelle investorer, som har blåstemplet forretningsmodel, regnskaber, kunder og ledelse. Eftersom pensionsselskaberne havde lavet due diligence og blandt andet analyseret vores regnskabsprincipper, havde vi ingen idé om, at vi gjorde noget forkert,« siger Lars Nørholt.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen