Del : SMS
Berlingske Business

Overlægesønnen fra Skovshoved ramte muren i Struer

Tue Mantoni fortæller
Foto:

Topchef Tue Mantoni fulgte en snorlige plan for karriere og kernefamilie, da han i 1998 rejste udenlands. Alt kørte som smurt - men så kom han hjem og ramte en barsk virkelighed i Bang & Olufsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som 23-årig var Tue Mantoni på vej til London og New York. Først skulle han på et internship i den amerikanske bank, Goldman Sachs i London. Derefter et år på Stern Business School ved New York University.

Der skulle knokles begge steder. Mindst ti-tolv timer om dagen. Men det var den høje mellemblonde overlægesøn fra Skovshoved parat til. Det gjorde han klart i 1998, da han deltog i en undersøgelse blandt unge karrieremennesker gennemført af antropolog Christina Jagd.

Tue Mantoni fortæller

Allerede på det tidspunkt havde Mantoni markeret sig som en af de skarpeste hjerner på Copenhagen Business School, hvor han tog en cand.merc. eksamen i matematik.

De næste seks-syv år ville Mantoni arbejde solen sort og udnytte, at han ikke ville være bundet af en familie, forudså han selv. Derefter ville han gifte sig og få tre børn, lød det profetisk fra den unge Mantoni i interviewet med antropologen. Han lod samtidig forstå, at han ville finde sig en hustru med egne ambitioner, og at de to nok skulle få tid til at forene karriere med kernefamilie, når den tid kom.

»Har man travlt, så må man skabe sig tid. For eksempel ved altid at spise morgenmad sammen. Hvis én skal møde tidligt, så skal hele familien stå tidligt op, så man får talt sammen,« lød det fra den 23-årige danske mand.

27BUSCOP121-B-og-O.jpg

Spoler vi tiden frem til i dag er han blevet 40 år. Han har fået tre børn, en hustru, der er kræftforsker, og hans karriere kører i højeste gear som topchef i Bang & Olufsen. Der har været mindst lige så meget fart på, som han forudså dengang i 1998. Efter uddannelsesopholdene i London og New York fik Mantoni et konsulentjob i anerkendte McKinsey. Da han i 2003 var fyldt 29 år, blev han udnævnt til chef for næsten 400 medarbejdere, da han fik en direktørstilling hos det legendariske motorcykelfirma Triumph.

Motorcykelfabrikken var brændt ned og på randen af sit endeligt, da ejeren John Bloor øjnede potentiale i danskeren og ansatte ham som kommerciel direktør. Fem år senere tog Tue Mantoni skridtet op i toppen af virksomheden og blev udnævnt topchef som 33-årig. Som 34-årig blev han hentet ind i Bang & Olufsen-bestyrelsen, og da Tue Mantoni fyldte 36 år i februar 2011 kunne han fejre dagen med en ny titel som øverste chef for nationalikonet.

Bang

Alt så ud til at lykkes for den ambitiøse dreng fra Skovshoved, og han blev kaldt dansk erhvervslivs nye gulddreng, da han et halvt år senere proklamerede, at selskabet kunne tredoble sin omsætning til 8-10 mia. kroner inden for fem år. De fem år er nu næsten gået, men for en sjælden gang skyld ser det ud til, at Mantoni ikke kan trække sig som en vinder.

Omsætningen har under ham knap nok flyttet sig over 3 mia. kroner. Nødden har været sværere at knække end forudset af Mantoni selv, og succeskriteriet er derfor ikke længere at skabe en »ny storhedstid for Bang & Olufsen«. Nu er opgaven blot at få den kriseramte virksomhed leveret sikkert videre til nye potentielle ejere, som tør satse på det traditionsrige gamle selskab.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere