Del : SMS
Berlingske Business

Optimistiske virksomheder skriger på sælgere

07BUS57712445.jpg
De optimistiske virksomheder søger især sælgere, ingeniører og IT-specialister og går i første omgang efter nye medarbejdere, der direkte skaber et provenu for bundlinjen. Arkivfoto: Scanpix

Efterspørgslen på sælgere er et tegn på, at opsvinget er på vej i flere brancher, lyder det. Endnu er det dog kun medarbejdere med specialistkompetencer, der er rift om flere steder i landet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Optimisme blandt virksomhederne har ført til den største efterspørgsel på sælgere i ti år.

Sådan lyder det nu fra vikar- og rekrutteringsbureauet Randstad, der i de senere måneder har mærket en tydelig optimisme blandt virksomhederne. I januar og februar har Randstad haft i alt 120 åbne salgsstillinger, som har været vanskelige at besætte med de rigtige kompetencer.

»Det er et klassisk tegn på optimisme, at virksomhederne investerer mere i salg. Det er både små og store virksomheder i mange forskellige brancher; lige fra store telemarketingafdelinger til helt små virksomheder. Vi har ikke oplevet så stor en efterspørsel i de seneste ti år,» siger Nima Astanehdost, direktør for i Randstad.

hav bnp

Business Danmarks A-kasse, der har 30.000 medlemmer, mærker tendensen. Ledighedsprocenten er faldet fra over fire til på 3,8 procent, og det skyldes ikke, at de er faldet ud af dagpengesystemet.

»Det seneste år er virksomhederne begyndt at udvikle deres forretninger igen. De mangler typisk specialiserede sælgere, især på IT-området, hvor mange nye virksomheder satser på sundhedsteknologi til det offentlige. Nettet har overtaget alt kanvassalget, så sælgere skal i højere grad være problemløsere,» siger landsformand Jens Neustrup Simonsen.

Virksomheden Eniro er én af dem, der mærker tendensen. I øjeblikket søger direktør Christopher Apollo et tocifret antal sælgere i københavnsområdet.

»Vi arbejder med online-annoncer og er nogle af dem, der mærker konjunkturskiftene først. I øjeblikket ser vi klare vækstmuligheder, og vi har været overraskede over, hvor vanskeligt det har været at finde kvalificerede medarbejdere,« siger han, men understreger dog, at markedet endnu ikke er på niveau med højkonjunkturen.

tvangsauktioner

De efterspurgte sælgere slutter sig til rækken af specialistgrupper på arbejdsmarkedet, der er ved at være mangel på flere steder i landet. Undervejs gennem hele krisen har der været konsekvent efterspørgsel på ingeniører og IT-specialister, og nu er turen så også ved at komme til de dygtigste faglærte, eksempelvis svejsere og operatører.

»Virksomhederne går i første omgang efter de medarbejdere, der direkte skaber et provenu for bundlinjen. Men vi er stadig på et niveau, som kræver specialistkompetencer for at være efterspurgt. Så når vi endnu ikke ser den store stigning i beskæftigelsen over en bred kam, skyldes det ganske enkelt, at væksten er begrænset til bestemte brancher og områder. Det er vanskeligt at gå fra murer til sælger på kort tid,« siger Peter Jakobsen, arbejdsmarkedsanalytiker hos Sydbank.

Han peger dog på, at beskæftigelsen vil stige i år, fordi væksten efter alt at dømme vil kravle op på over én procent. Selv om ledigheden er den laveste i fire år i øjeblikket, skyldes det nemlig ikke, at flere er kommet i job, blot at de er fortsat på andre ydelser eller slet ikke modtager nogen.

»Men efterhånden som beskæftigelsen stiger, vil arbejdsgiverne formentlig også ansætte folk, der kræver mere oplæring. Det er et typisk mønster, at lavkonjunkturen gør virksomhederne mere kræsne,» siger Peter Jakobsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere