Del : SMS

Offentlige udbud koster kassen for samfundet

Gevinsterne ved at byde på offentlige opgaver kan sjældent modsvare omkostningerne, påviser DI og efterlyser enklere udbudsformer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danske virksomheder har brugt mere end dobbelt så mange penge tilsammen på at byde på offentlige opgaver, end opgaverne overhovedet er værd.

Det viser en række eksempler i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra erhvervsorganisationen DI, skriver Børsen.

- Der er ingen grund til at anvende offentlige udbud i den udstrækning, man gør. Min opfattelse er, at at det ikke handler om ond vilje, men man er måske ikke tilstrækkelig klar over, at det offentlige faktisk på lang sigt risikerer at betale for meget og at virksomheder påføres omkostninger, som der kun er kunderne til at betale, siger direktør hos DI Videnrådgiverne Henriette Søltoft.

Hun mener, at hovedproblemet består i, at offentlige myndigheder i stor udstrækning inviterer alle til at byde, frem for at indsnævre ansøgerfeltet gennem en første runde med en såkaldt prækvalifikation.

Hos KL glæder formand Jan Trøjborg sig over, at der kommer fokus på omkostningerne ved at sende flere opgaver i udbud, sådan som regeringen hele tiden har presset på for.

Kvæl klagesagerne

-Jeg skal ikke gøre mig klog på, i hvilket omfang vi kan begrænse omfanget af bydere, men det er vigtigt, når vi bruger de udbudsformer, hvor vi ikke har inviteret så mange med, at vi ikke risikerer at få de meget dræbende klagesager bagefter. I øjeblikket skal det bare den mindste fejl til, så er der straks en, to eller tre virksomheder, der klager, og så skal det hele gå om, siger Jan Trøjborg.

Henriette Søltoft fra DI vil ikke nærmere give et bud på, hvor store beløb både det offentlige og landets virksomheder vil kunne spare ved, at offentlige udbud i højere grad sker med en prækvalifikation af de virksomheder, der byder på opgaverne.

- Men det er beløb, der kan mærkes både hos de offentlige indkøbere og hos virksomhederne, der jo slipper for at blive påført omkostninger. Man skal virkelig tænke igennem, om det giver god mening med et offentligt udbud for alle, eller om man ikke lige så godt kunne lave det som et begrænset udbud, siger  Henriette Søltoft til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere