Del : SMS
Berlingske Business

Offentlige opgaver for gigantisk milliardbeløb bør sendes i udbud

Peter Birch Sørensen, formand for produktivitetskommissionen
Overskrift
Peter Birch Sørensen, formand for produktivitetskommissionen Foto:
 

I 2012 brugte statskassen og kommunerne 385 milliarder kr. på offentlige serviceydelser, men kun omkring en fjerdedel blev sendt i udbud. Regeringens Produktivitetskommission anbefaler, at vi sender offentlige opgaver for enorme milliardbeløb i udbud.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den offentlige sektor går glip af potentielle milliardbesparelser, fordi de fleste offentlige opgaver ikke bliver udsat for konkurrence. Det er hovedbudskabet i en ny analyserapport fra Regeringens Produktivitetskommission, der anbefaler, at især langt flere såkaldt bløde serviceydelser - eksempelvis inden for sundhedsvæsenet - bliver sendt i udbud. 

Produktivitetskommission fastslår, at det offentlige i 2012 brugte omkring 290 milliarder kr. på serviceydelser uden at afprøve, om der findes bedre og billigere løsninger. Staten og kommunerne sendte blot offentlige serviceydelser for omkring 95 milliarder kr. i udbud. Det er ikke alle opgaver, der er egnede til at sende i udbud, men de fleste offentlige serviceydelser kan produceres i privat regi, konkluderer kommissionen.

Københavns Metro


»Ved udbud er det ikke afgørende, om det er en privat eller en offentlig aktør, der får opgaven. Det afgørende er, at opgaven bliver udsat for konkurrence. Det er den, der får leverandørerne til at være effektive,« siger formand for Produktivitetskommissionen, Peter Birch Sørensen, i en pressemeddelelse.

Stort potentiale inden for ældreomsorg og børnepasning

Produktivitetskommissionen fastslår, at centrale myndighedsopgaver som politi, forsvar og domstole er decideret uegnede til at udlicitere til private. Men potentialet er stort inden for de bløde serviceydelser som eksempelvis børnepasning, sundhedsvæsen og ældreomsorg. Her har der generelt ikke været meget konkurrenceudsættelse, da det ofte er politisk følsomt at overdrage opgaveløsningen til private.

storebæltsbroen ses fra en af pylonerne

»Men der er ingen garanti for, at alt går godt, hvis bare opgaven udføres af det offentlige selv. Uanset hvem – offentlig eller privat – der producerer service, skal opgaven være klart beskrevet, og der skal føres løbende tilsyn med kvaliteten«, fortsætter Peter Birch Sørensen i pressemeddelelsen.

Han fastslår, at det offentlige naturligvis kan pege på, hvilke resultater man ønsker for borgerne, når centrale velfærdsopgaver sendes i udbud. Det er dog vigtigt ikke at stille detaljerede krav til, hvordan arbejdet skal udføres.

»På den måde kan man give plads til nytænkning i opgaveløsningen – som vi har set nogle interessante eksempler på inden for de bløde serviceområder i de seneste år,« siger Peter Birch Sørensen.

Besparelser for milliarder

Produktivitetskommissionen understreger, at mere konkurrence om offentlige indkøb vil få højproduktive virksomheder til at vokse på bekostning af virksomheder med lavere produktivitet. Partnerskaber mellem offentlige myndigheder og private virksomheder vil samtidig øge innovationen, og det kan skabe nye afsætningsmuligheder for de private selskaber.

pix-TDC-plante

Den nye delrapport om offentlig-privat samarbejde kommer ikke med en præcis vurdering af, hvor stor en andel af de offentlige ydelser der med fordel kan konkurrenceudsættes. Den fastslår dog, at størstedelen af opgaverne kan sendes i udbud, og kommissionen vurderer, at der er mulighed for at spare betydelige milliardbeløb.

Produktivitetskommissionen blev nedsat af regeringen i foråret 2012 og har siden fremlagt en række delrapporter. Kommissionens slutrapport ventes i marts i år.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere