Berlingske Business
LIVE
07:25 Det skal investorerne holde øje med

Ønsker bedre datamatikere

Landets virksomheder har vurderet, at de studerende, der kommer ud i erhvervslivet som datamatikere, ikke er dygtige nok. De skal primært være bedre til at programmere og systemudvikle. Men de skal ikke være IT-nørder. De skal også

blive bedre til at forstå virksomhedernes forretningsgang.



Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har netop færdiggjort

en evalueringsrapport over virksomhedernes opfattelse af de unge datamatikere.



Dansk Handel & Service er enig i, at det

er tvingende nødvendigt for at datamatikeruddannelsen kan opnå en klar profil overfor virksomhederne, at de bliver bedre

til at programmere og systemudvikle. Men Dansk Handel & Service hæfter sig ved, at de studerende også mangler organisatorisk

og forretningsmæssig forståelse. Mange virksomheder vil gerne have, at datamatikerne har styr på rådgivning,

indkøb af IT, projektstyring, leverandør- og kontraktforståelse og i bund og grund en forståelse for slutbrugernes

behov.



- Uddannelsen uddanner i høj grad teknikere, men der skal være en kobling til slutbrugerens behov. Vi skal

ikke opretholde billedet af en IT-nørd, der sidder på sit kontor og udvikler programmer, som ingen har brug for. Derfor

skal der optimalt også fokuseres på de bløde kompetencer, siger uddannelseskonsulent i Dansk Handel & Service

Gorm Johansen.

Overdreven succes

Rapporten angiver, at 88 procent af datamatiker-dimittenderne fra årgangene 1998-2000

i dag er beskæftiget indenfor deres uddannelses fagområde. Men DHS tror ikke på tallene, når man ser på

konjunturer og arbejdsløsheden blandt datamatikere.



Undersøgelsen repræsenterer nemlig kun 26 procent af

alle datamatiker-dimittender i perioden.



Og optaget til uddannelsen er blevet mere end halveret fra 1929 i år 2000 til

et optag på 940 i 2002.



- På den baggrund ville det have været mere relevant med nyere tal for datamatikernes

jobsituation for at kunne få indikatorer for uddannelsens reelle profil og efterspørgsel blandt virksomhederne, påpeger

Gorm Johansen.



Datamatikere har beskæftigelse indenfor udvikling, fornyelsen og vedligeholdelse af virksomheders IT-systemer

og har opgaver indenfor eksempelvis design af systemer, programmering og netværksadministration samt udvikling af IT-strategier.





Uddannelsen skal have en ny bekendtgørelse, der skal give skolerne mulighed for jævnligt at justere indholdet af

undervisningen, så det matcher virkeligheden. Det konkluderer rapporten.



- Det er rigtigt, at uddannelsen skal være

mere forandringsparat. Datamatikerne skal hele tiden være opdateret i, hvad der sker i virkeligheden. Ellers er der fare for,

at det der læres på uddannelsen er outdatet, når de får et job, fastslår Gorm Johansen.



Evalueringsrapporten

anbefaler, at datamatikeruddannelsen bevares i sin nuværende længde, som den ene streng i en tostrenget model. Den anden streng

er en treårig bacheloruddannelse. Da det er handelsskolerne der står for datamatikeruddannelsen og universiteterne der

står for bacheloruddannelsen, kræver det et tæt samarbejde mellem de to niveauer - blandt andet om dele af datamatikeruddannelsens

faglige indhold, konkluderes der.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen