Del : SMS
Berlingske Business

Økonomer tvivler på forbrugernes optimisme

pix-detail
Det er tid til at købe de sidste julegaver, men allerede i november steg detailsalget solidt. Foto:

Efter at være faldet i samtlige måneder siden juni, steg detailsalget med 1,0 procent i november. Samtidig er forbrugertilliden positiv for syvende måned i træk. Men ifølge økonomer er vi langt fra oppe i fulde omdrejninger.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske forbrugere sender julestemning mod butiksejerne. Nye tal fra Danmarks Statistik viser nemlig, at detailsalget steg med 1,0 procent i november, efter at salget har været i frit fald siden juni. Med en tilsvarende stigning i december kan 2013 blive det første år siden 2007, hvor detailsalget ikke er faldet.

Forbrugerne har især brugt flere penge på tøj, men der var stigninger i alle hovedgrupper.

På trods af dagens positive tal fra Danmarks Statistik, sår makroøkonom Peter Bojsen Jakobsen fra Sydbank tvivl om optimismen.

»Dagens positive tal fra detailsalget kan være det første håndgribelige tegn på, at en egentlig vending er på vej i privatforbruget, men jeg tillader mig at tvivle,« skriver han i en kommentar.

Peter Bojsen Jakobsen forklarer blandt andet sin tvivl med, at der stadig er uro på boligmarkedet, ligesom fremgangen på arbejdsmarkedet fortsat er for skrøbeligt til for alvor at skabe sikkerhed omkring danskernes jobsituation.

»Der er dog lys forude. Det er vores forventning, at den økonomiske vækst i 2014 vil blive stærk nok til at skabe den sikkerhed på bolig- og arbejdsmarkedet, der skal til, for at vi for alvor vil opleve, at de danske forbrugere igen får pungen op af baglomme,« skriver Peter Bojsen Jakobsen.

Sydbank forventer således en vækst i privatforbruget på 1,0% i 2014.

Samtidig med stigningen i detailsalget i november, er der ligeledes optimisme at spore i dagens andet vigtige tal fra Danmarks Statistik. Forbrugertilliden endte i december på 2,9 mod 4,0 i oktober. Ifølge et estimat indsamlet af Ritzau Finans havde økonomerne ventet en indeksværdi på 2,0.

»Forbrugerne forventer fortsat, at både familiens og Danmarks økonomiske situation om et år vil være bedre end i dag. Indikatoren for familiens økonomiske situation er 9,6, mens indikatoren for Danmarks økonomiske situation er 13,9,« skriver Danmarks Statistik.

Dermed er december den syvende måned i træk med positiv forbrugertillid, og det er ikke set siden 2007. Men selvom forbrugertilliden er på sit højeste siden før krisen, er vi stadig langt fra de glade dage, som herskede før krisen. Det mener forbrugerøkonom i Nykredit Johan Juul-Jensen.

»Krisen fylder stadig meget i danskernes bevidsthed, og selv om de privatøkonomiske nøgletal egentlig er ganske opløftende, er det meget usandsynligt, at vi står på tærsklen til et nyt forbrugsdrevet opsving,« skriver han i en kommentar.

Forbrugerne vurderer, at Danmarks økonomiske situation i dag er bedre end for et år siden. Helt så lyst ser de dog ikke på familiens økonomiske situation, som de vurderer til at være dårligere i dag end for et år siden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere