Del : SMS
Berlingske Business

Økonomer er skeptiske over for dankortfest

Gang i påskehandlen: dankort et mulehår fra rekord dankort
Friske tal fra Nets viser, at der blev handlet for 36,8 milliarder kroner i december, svarede til en stigning på 8,3 procent i forhold til sidste år. Foto:

En solid fremgang i brugen af dankort betyder ikke, at der er fuld gang i forbruget, advarer økonomer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne svingede dankortene beredvilligt i december, hvor både antallet af transaktioner og værdien af handlen steg betragteligt.

Det betyder dog ikke, at forbrugsfesten er tilbage, vurderer flere økonomer.

Vækstplan: Butikker skal kunne sige nej til kontanter

Friske tal fra Nets viser, at der blev handlet for 36,8 milliarder kroner i december, svarede til en stigning på 8,3 procent i forhold til sidste år.

- Stigningen er betydelig, men inden vi bliver jubeloptimister og ser en tilsvarende fremgang i privatforbruget må det ikke glemmes, at der er tendens til, at danskerne bruger Dankortet mere og mere som betalingsmiddel, skriver cheføkonom hos Nordea Helge Pedersen i en kommentar til tallene.

dddd

Derudover vinder betalinger over mobilen frem. Når man bruger eksempelvis Mobilepay eller Swipp, så tæller det som en dankorttransaktion. Men det er ikke ensbetydende med øget forbrug, når folk overfører penge til hinanden.

Dankortforbrug via mobilen blev mere end fordoblet i december til 2,1 milliarder kroner.

- Når der korrigeres herfor blev væksten i dankortforbruget, der kan henføres til økonomisk aktivitet, på godt 4 procent. Det er mindre prangende, men meget solidt, skriver Helge Pedersen.

Betalingskort

Hos Danske Bank deler cheføkonom Las Olsen den holdning:

- For fjerde kvartal som helhed tyder Dankorttallene på en forbrugsvækst på 0,4 procent, hvilket bestemt er pænt, men ikke noget kraftigt opsving og også lidt under fremgangen i tredje kvartal, skriver han.

Betalingskort

Forbruget i Danmark er generelt steget i 2015, men langt fra i en takt, som det blev set før krisen.

- Modsat i tidligere opsving, så har bedre jobudsigter og større velstand ikke fået os til at løfte forbruget ekstra meget for lånte penge.

- Forklaringen er helt givet, at vi i forvejen har en stor gæld med fra sidste opsving. Så nok har vi et forbrugsopsving, men det er ikke kraftigt, sammenlignet med tidligere, skriver Las Olsen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere