Del : SMS
Berlingske Business

Økonomer: Detailsalget viser tegn på medvind

Stigningen på 1,0 pct. fra august til september i det danske detailsalg er pænt på papiret, men man skal ikke kaste armene for højt i vejret.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vurderer analytikere fra Danske Bank og Jyske Bank mandag.

Ifølge privatøkonom hos Danske Bank Las Olsen var det ventet, at tallet ville stige, da efterlønspengene blev udbetalt i sidste måned, ligesom tallene for Dankort-handel og bilsalg steg. En bid af væksten kan dog også forklares ved andre faktorer, der ikke nødvendigvis inkluderer et generelt opsving i forbruget.

- Der var det specielle ved september, at den indeholdt fem weekender. I princippet er de sæsonkorrigerede tal renset for effekten af det, men det skaber ekstra usikkerhed. Det var først i oktober, butikkerne begyndte at holde åbent hver søndag, men også inden var der skred i, hvordan vi køber ind i weekenden, vurderer Las Olsen i sin analyse.

Seniorøkonom hos Jyske Bank Niels Rønholt er lidt mere positiv i sin vurdering, og han vurderer, at tallene - trods rationaliseringer - er tegn på et forsigtigt skift mod en mere positiv retning, da stigningen er den største siden juni 2007, bortset fra foråret 2010, hvor udviklingen ikke er fuldt renset for sæsonudsving.

- Tallene er selvsagt positive, og stigningen er så stor, at der næppe bare er tale om et tilfældigt månedsudsving. Samtidig er vækstraterne for juli og august opjusteret, skriver han i en analyse.

Han vurderer, at tredje kvartal kommer til at vise lidt pænere takter i forhold til forbruget.

- Det ser ud til, at privatforbruget har fået lidt luft mod slutningen af 3. kvartal. Og når vi glatter månedsudsvingene lidt ud, er det altså nu tale om en flad udvikling fra 2. til 3. kvartal. Det er væsentlig bedre end den nedadgående trend, vi stod med inden dagens tal, skriver Niels Rønholt.

Las Olsen fra Danske Bank maner dog til besindighed og understreger, at stigningen ikke nødvendigvis er et tegn på, at forbruget er på vej i vejret lige med det første.

- Vi regner med, at der kommer vækst i forbruget i takt med, at de disponible indkomster stiger. Men vi kan stadig ikke se tegn på, at forbrugerne begynder at bruge en større del af indkomsten, og altså spare mindre op. Usikkerheden på både job- og boligmarkedet har ikke ændret sig, og forbrugertilliden er stadig lav. Det skal dog blive spændende at se, hvad der er sket med forbrugertilliden i oktober, som der kommer tal for tirsdag, vurderer han.

Han bakkes op af Niels Rønholt fra Jyske Bank, der dog ser lidt lysere på den umiddelbare fremtid for forbruget:

- Tallene her er ikke nok til at overbevise os, om at forbrugerne nu mere vedholdende vil skrue op for indkøbslysten. Det er eksempelvis værd at minde om, at forbrugertilliden stadig ligger et stykke under middel og dermed ikke signalerer bedring. Ikke desto mindre kan vi dog konstatere, at vi her ser lidt bedre tegn for privatforbruget. Og det kan være, at efterlønspenge, lave renter og et lidt bedre boligmarked er ved at få effekt på købelysten, skriver han i sin analyse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere