Del : SMS
Berlingske Business

Økonomer: Bløde pakker fra statistikfronten

Dagens nøgletal fra Danmarks Statistik var ikke ligefrem opmuntrende, men faldet i forbrugertilliden er dog til at forklare.

Artiklen fortsætter under annoncen

Forbrugertilliden faldt i december til minus 4,7 fra minus 1,3 i november, og var dermed værre end økonomernes forventning om et dyk til minus 3, ifølge Bloomberg News. Modsat er der tale om en fremgang fra minus 7,4 i december sidste år. Decembertallene er som regel belastet af, at januarudsalget står for døren, hvilket påvirker svaret på, hvorvidt det er et godt tidspunkt at købe større forbrugsgoder som fjernsyn og vaskemaskiner netop nu.

- Dermed skal dagens fald formentlig også ses som en enlige svale. Det er således også værd at holde fast i, at danskerne forventer, at Danmarks økonomiske situation om et år vil være bedre end i dag. Det er selvsagt positivt - ikke mindst med tanke på, at BNP-væksten efter alt og dømme bliver negativ i år, skriver seniorøkonom i Nykredit Tore Stramer i en kommentar.

Han peger på, at frygten for arbejdsløshed trænger sig på i tallene, som betegnes som "den bløde mellemvare".

Hos Handelsbanken har cheføkonom Jes Asmussen svært ved at finde lyspunkter ud over, at julestemningen er bedre end på samme tidspunkt sidste år.

Han peger på, at underkomponenterne i forbrugertillidsundersøgelsen indeholder flere kedelige detaljer med fald i samtlige underkomponenter, samt særligt store fald i vurderingen af familiernes egen økonomiske situation både i dag og til næste år.

- Før tilliden i husholdningerne vender tilbage til et mere konstant positivt leje, har vi svært ved at se privatforbruget begynde at virke som vækstmotor for aktiviteten i dansk økonomi, skriver Jes Asmussen.

Dagens nøgletal fra Danmarks Statistik viser godt nok en stigning på 0,6 pct. i detailsalget i november fra oktober, trukket af et højere tøjsalg.

- Overordnet ligger detailsalget dog fortsat 0,5 pct. lavere end i samme måned sidste år, så det kan trods stigningen ikke beskrives som værende synderligt stærkt, men dog en påmindelse om, at forbruget ikke altid følger stemningen i husholdningerne, konstaterer Jes Asmussen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere