Del : SMS
Berlingske Business

Økonom om regnskaber: »Det ser rigtigt godt ud«

Regnskaberne i USA ser bedre ud end forventet.

Artiklen fortsætter under annoncen

De store selskaber sælger okay, men ikke forrygende i øjeblikket. Til gengæld bliver de bedre og bedre til at tjene penge på det salg, de har. Det er den trend, der tegner sig for den amerikanske regnskabssæson.

Indtil videre har 28 ud af de 500 største amerikanske selskaber i det toneangivende S&P 500-indeks fremlagt deres regnskabsbøger for det seneste kvartal. Selskaberne klarer sig generelt bedre end analytikernes forventninger. Omsætningen i selskaberne har i gennemsnit overrasket med 1,5 procent over forventningen, og overskuddet ligger i gennemsnit 4,5 procent over det forventede.»Så det er ikke, fordi det går helt fantastisk med at sælge varer. Men virksomhederne bliver bare mere og mere effektive, og det medfører, at de kan overraske positivt på bundlinjen, selv om de ikke sælger markant flere varer,« siger Michael Borre, der er chefporteføljemanager hos Nordea.Næsten tre ud af fire (71 procent) har overrasket positivt på omsætningen, mens lidt flere (79 procent) har en bedre indtjening end ventet.»Så når vi kan se, at de i gennemsnit har overrasket, er det ikke fordi, det er et par store selskaber, der trækker hele læsset. Det her er bredt fordelt. Der tegner sig et billede af, at for hver skuffelse er der tre til fire positive overraskelser,« siger Borre.En stor del af forklaringen på, at selskaberne klarer sig bedre end spådommene, er dog, at analytikerne havde sat forventningerne langt ned. I fjerde kvartal sidste år nedjusterede de deres gennemsnitlige forventning til selskabernes overskud med seks procentpoint.»Og det er noget mere, end de plejer at gøre. Så de her positive overraskelser sker selvfølgelig på en lidt billig baggrund, fordi overliggeren er blevet sænket,« siger Michael Borre og fortsætter: »Og det er faktisk det billede, vi har set de seneste to år, at op til regnskabssæsonen går analytikerne ud og sænker forventningerne, og så kommer selskaberne og gør det lidt bedre. Og så kører vi samme procedure kvartalet efter.«

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere