Berlingske Business
LIVE
BREAKING 14:40 Siemens afskediger 600 medarbejdere på vingefabrik i Aalborg

Nyt råd skal sikre dialog

Regeringen vil etablere et nyt Råd for Teknologi og Udvikling, som skal sikre dialog mellem forskningsmiljøer og erhvervsliv.

Rådets medlemmer skal udpeges efter faglige kriterier i stedet for tilhørsforhold til en bestemt interesseorganisation.

Forslaget får blandet modtagelse.


Det ny råd er en afløser for det eksisterende Råd for Teknologisk

Service og Råd for Innovation, som skulle have været etableret under Erhvervsfremmestyrelsen 1. januar i år.


De

11 menige medlemmer af Råd for Innovation skulle udpeges af en lang række interesseorganisationer fra Dansk Industri,

Håndværksrådet og Handelskammeret over LO til Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.


Men videnskabsminister

Helge Sander (V) har en anden plan. Han foreslår nemlig, at de to råd slås sammen og erstattes af et mindre råd

bestående af en formand og otte medlemmer, der skal udnævnes på baggrund af deres personlige kompetencer og ikke

ud fra tilhørsforhold til interesseorganisationer. Rådet skal sikre dialog mellem ministeriet, erhvervslivet og forskningsmiljøerne.


Forslaget

er en central del af en ny lov om teknologi og erhvervsudvikling. Det ventes at blive fremsat i Folketinget i løbet af denne

uge og mødes med blandede reaktioner fra de berørte organisationer.


Håndværksrådet, der i dag

sidder i Råd for Teknologisk Service og var udset til en plads i Råd for Innovation, er forbeholden.


-Overordnet

set tillægges det ny råd mindre kompetence, end Råd for Teknologisk Service har haft. Det har f.eks. skullet udarbejde

strategier. Med den ny lov får ministeren større beføjelsesmuligheder på området, mener vicedirektør

i Håndværksrådet, Ane Buch, der sidder i Råd for Teknologisk Service.


Ane Buch efterlyser klarere udmeldinger

om, hvad regeringen vil med rådet, og i hvilket omfang det skal have en udfarende kraft.


Samtidig er hun ked af, at Håndværksrådet

nu ikke længere er sikret en plads i rådet.


-Vi vil naturligvis gerne have en plads. Under alle omstændigheder

er der behov for nogen i det ny råd, der har viden om små og mellemstore virksomheder, siger Ane Buch.


Håndværksrådet

har samtidig gjort videnskabsminister Helge Sander (V) opmærksom på, at begrebet "små og mellemstore virksomheder"

helt er gledet ud af teksten i det forslag, der har været sendt i høring.



DI er positiv

Dansk Industri (DI)

er mere positiv og mener, at det er fornuftigt at slå de to råd sammen til ét, og at medlemmerne udpeges efter

deres faglige kvalifikationer.


-Det er vigtigt, at medlemmerne er fagligt kompetente. Det giver mulighed for, at rådet

kan få gennemslagskraft, siger konsulent i DI Morten Ørnsholt.


Men også hos DI er det vigtigt, at erhvervslivet

sikres repræsentation i det ny Råd for Innovation og Udvikling.


-Det er vigtigt, at der er medlemmerne med en forankring

i erhvervslivet, så virksomhederne oplever, at de har en talsmand i rådet. Vi regner naturligvis med, at vi bliver inddraget

i udpegning. Men for os er det ikke et mål i sig selv at sidde med i rådet, siger Morten Ørnshøj.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen