Del : SMS

Nye leasingregler strammer kreditskruen

SAS-fly-leasing
Trods dommedagsprofetier for selskabet skræmmer de nye regnskabsregler vedrørende pensions- og leasingforpligtelser ikke SAS’ viceadministrerende direktør John Dueholm, der betegner reglerne som et fornuftigt tiltag. Foto:

Gæld. Med ét kan kommende regnskabsstandarder få gældsposterne i de flere danske virksomheder til at stige dramatisk, og det kan svække deres muligheder for kredit og lån. Banker maner dog til ro.

Artiklen fortsætter under annoncen

En lang række danske virksomheder kan se frem til, at deres gældposter vil eksplodere i fremtiden fra den ene dag til den anden, selv om deres økonomiske forhold ikke har rykket sig en tomme. Og de voksende gældsposter vil især for virksomheder i rederi- og shippingbranchen skabe udfordringer i forhold til deres deres kredit- og låneværdighed i bankerne, frygter eksperter, interesseorganisationer og virksomheder.

Årsagen er en ny, kommende regnskabsstandard, der betyder, at fremtidige udgifter til operationelle leasingforpliftelser – som for eksempel leje af ejendomme eller skibe til den daglige drift – modsat i dag skal indskrives i virksomhedernes balance som en gældspost. Og det betyder dramatiske stigninger på gældsposterne for særligt den danske rederi- og luftfartssektor, der netop er flittige brugere af leasede skibe og fly. For eksempel vil gælden i rederiet Norden fra den ene dag til den anden stige fra ingenting til næsten to milliarder dollar med de nye regler. En øget gæld svækker virksomhedernes soliditet, og det kan gøre det sværere for virksomhederne at låne penge i bankerne.

Staten misser milliarder ved bilsalg

»For visse selskaber vil deres gældsposter komme til at se meget anderledes ud, og det ændrer vigtige nøgletal, som ligger til grund for aftaler med bankerne. Særligt hårdt ramt bliver selskabernes soliditet, der er det vigtigste nøgletal,« siger Kim Köhler, leder af regnskabsfaglig afdeling i Ernst & Young.

Banker kan smække kassen i

I Danmarks Rederiforening er man kritisk over for de nye regler, som foreningen både kalder »misvisende« og »administrativ dyr«.

»Det er klart, at de nye regler kan have nogle konsekvenser for de finansieringsaftaler, rederier har med bankerne. I rederiernes kredit-aftaler med bankerne har man en lang række lånebetingelser i forhold til nøgletallene, som vil ændre sig radikalt,« siger Dorte Rolff, afdelingschef i juridisk afdeling i rederiforeningen, der desuden karakteriserer leasing som et »grundvilkår« for shippingbranchen.

Norwegians drømmefly kan give SAS mareridt

Analytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, mener også, at nogle selskaber kan risikere at få problemer med bankerne, fordi lånebetingelserne er baseret på nøgletal, som ændres markant. »Når ens gældssituation ændres, kan det være en udfordring for de selskaber, som skal til at indfri gæld,« siger Jacob Pedersen og tilføjer, at de nye regler vil give et mere retvisende billede af virkeligheden.

Allerede i dag skal leasingforpligtelserne fremgå af årsrapporterne, men de nye regler vil alligevel gøre en stor forskel, mener Kim Köhler.

»I dag står leasingforpligtelserne i noter bagest i årsrapporterne. Derfor bliver det en kæmpeforskel, at det rent faktisk går ind og påvirker tallene i balancen og i resultatopgørelsen,« siger han.

Og det er ikke håndører, der er tale om. Således udgjorde leasingmarkedet i Danmark 60 milliarder kroner i 2010, hvoraf 24 milliarder var nyindgåede kontrakter.

Under kontrol

I Danske Bank mener man dog ikke, at regel-ændringen vil ændre på, hvordan eller hvornår banken giver lån eller kredit. »Vi indregner allerede alle vigtige leasingforpligtelser i balancen, så for os kommer de nye regler ikke til at gøre nogen forskel,« siger chefanalytiker Thomas Justinussen. Han mener dog, at regelændringen kan gøre bankens arbejde mere besværligt, fordi det kan betyde, at man måske skal ind og korrigere balancen, hvis banken vurderer leasingforpligtelserne til at være højere, end virksomhederne selv har sat det til i balancen.

Stadig flere lejer bil, bolig og B&O

Modsat rådgiver Kim Köhler allerede nu virksomhederne til at være opmærksomme på regelændringen.

»Virksomhederne er nødt til allerede nu at være opmærksomme på, hvad det kan betyde for deres regnskabstal og dermed betingelser i låneaftaler eller andre kontrakter, så de ikke pludselig står med et problem næste år,« påpeger han.

Leasingselskaber kan blive presset Thomas

Plenborg, professor i finansiering på CBS, mener, at de fleste større banker allerede nu har styr på leasingforpligtelserne:

»Men hvis der er banker, der ikke er opmærksomme på ændringen, vil det kunne få kreditmæssige konsekvenser i forhold til at kunne låne i fremtiden for nogle virksomheder,« siger han og peger samtidig på, at leasing kan komme til at spille en mindre rolle som finansieringsform på grund af de nye regler.

Men i interesseorganisationen Finans og Leasing frygter man ikke konsekvensen af de nye regler.

Kunsten at udvikle og afvikle på samme tid

»Det er ren teori. Virksomhedernes økonomi er jo ikke anderledes på grund af de nye regnskabsregler. Hvis man vælger at foretage operationel leasing for at sminke regnskaberne, kan det ikke betale sig mere – men vi tror, at langt de fleste virksomheder vælger at lease, fordi de skyder risikoen væk,« siger Christian Brandt, direktør i Finans og Leasing.

Selv om de nye regler ikke er faldet på plads endnu, vil der ikke blive ændret ved hovedprincippet om, at leasingforpligtelserne skal ind som gældsposter. Tidspunktet for implementeringen af regelændringer er endnu ikke fastsat, men de foreløbige bud peger på tidsrummet 2013-2014.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere