Berlingske Business
LIVE
08:10 Ambu opjusterer

Nye krav til innovation

Landets otte innovationsmiljøer får en tiltrængt kapital-indsprøjtning på 160 mio. kr. fra staten

over de næste tre år. Men innovationsmiljøerne får ikke andel i pengene uden at leve op til nye krav. Fremover

vil evnen til at tiltrække privatkapital bestemme, hvor pengene havner.



Innovationsmiljøerne landet over kan ånde

lettet op efter, at regeringen har hevet et bredt forskningsforlig i hus. Folketingets partier er bl.a. blevet enige om at afsætte

i alt 160 mio. kr. til rådgivning og som risikovillig kapital over de næste tre år.



Men samtidig mødes

innovationsmiljøerne af nye krav, når videnskabsminister Helge Sander (V) skal uddele støtten. Det vil ske efter indstilling

fra Rådet for Teknologi og Udvikling, og her er holdningen klar. Fremover skal der lægges størst vægt på

evnen til at tiltrække privat kapital til projekterne.

Vurderingsgrundlag

- Hidtil har tildelingen bygget på

et løsere regelsæt, hvor kvantitet i antallet af projekter var det vigtigste. Det har været rimeligt, fordi man ikke

havde noget vurderingsgrundlag. Men nu har ordningen eksisteret i snart fire år, og holdningen i rådet er, at vi skal

se på, om virksomhederne overlever, når de har gennemlevet første fase i udviklingen til en minivirksomhed.



-

Og det afhænger af, om innovationsmiljøerne kan hjælpe dem med at skaffe privat kapital, siger formand for Rådet

for Teknologi og Innovation, Fritz Schur, Jr., der er adm. direktør i Fritz Schur Gruppen.



Innovationsmiljøerne

har siden 1998 fungeret som kuvøser for helt nye, højteknologisk virksomheder med stort vækstpotentiale.



Og

for netop denne type virksomheder er privat kapital fra business angles og venture-fonde alt afgørende, hvis de skal opnå

kommerciel succes.



- Det kan staten jo ikke hjælpe med. Det vil være konkurrenceforvridende. Derfor er det meget

vigtigt, at innovationsmiljøerne er i stand til at tiltrække den private kapital. Staten kan kun bidrage i den periode,

hvor virksomhederne bliver klargjort til at gå ud på det kommercielle markedet, siger Fritz Schur, Jr.



Dansk Industri

(DI) er godt tilfreds med de nye kriterier, men mener samtidig, at der er behov for en kritisk revision af hele systemet med henblik

på færre enheder.



- Hidtil har vi ikke fået tilstrækkeligt ud af investeringerne. Det er nødvendigt,

at innovationsmiljøerne retter indsatsen mod enkelte, mere forretningsmæssige projekter. Kompetence og penge skal samles

på færre hænder. Idéelt set burde vi kun have et samlet innovationsmiljø i Danmark, mener Bjarne Lundager,

forskningschef i DI.

Færre enheder

Hos innovationsmiljøerne er der også generelt tilfredshed til de nye tildelingskriterier,

mens skepsisen - især uden for hovedstaden - er betydeligt større, når det gælder diskussionen om færre

og mere fokuserede innovationsmiljøer.



- Et samlet innovationsmiljø for f.eks. Aalborg, Odense og Århus ville være

en rigtig dårlig idé. Innovationsmiljøerne er nødt til at være tilstede på de enkelte universiteter

for at opsamle de nye idéer og for at kunne yde den optimale rådgivning til de nye virksomheder, siger Lars Stigel, der

er adm. direktør for Østjysk Innovation i Århus.



Dansk Industri efterlyser imidlertid resultaterne af den

hidtidige satsning på innovationsmiljøer i forbindelse med de forskellige universiteter og advarer samtidig mod at gøre

dis-kussionen til et spørgsmål om regionalpolitik.



- Derved får vi ikke fuld valuta for pengene. Dette spørgsmål

er et nationalt anliggende, siger forskningschef i DI, Bjarne Lundager.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen