Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Nydanskere i job er tilfredse

Nydanskere i job føler, at de har et liv, der kører på skinner. Det viser en interviewundersøgelse med

500 nydanske medlemmer, som HK har lavet. Men håbløsheden lever stadig blandt unge nydanskere under uddannelse. De frygter,

at de ikke kan få gjort uddannelsen færdig, og de mangler netværk til at sikre sig et job.



Af de 250 medlemmer,

der har arbejde, vurderer 79 procent, at deres karrieremuligheder på jobbet er lige så gode som deres danske kollegers muligheder.

84 procent vurderer, at deres mulighed for efteruddannelse er lige så god som deres danske kollegers - og 82 procent mener,

at deres danske kollegaer anser dem for lige så fagligt dygtige som danske kolleger.



Nydanskerne er enige om, at den uformelle

omgang med kolleger er en murbrækker for integration. Næsten otte ud af ti deltagere i undersøgelsen angiver, at

de ofte deltager i sociale arrangementer på arbejdspladsen og peger derfor entydigt på, at mere samtale og flere sociale

arrangementer på arbejdspladsen er vejen frem mod bedre integration.

Håbløshed vendes

Arbejdsløsheden

blandt HK'ere med indvandrerbaggrund har været hastigt dalende - og ansættelsesforholdene bliver mere og mere stabile.

Og antallet af nydanske medlemmer vokser med otte-ti procent om året. Derfor er kontrasten stor til modløsheden blandt

de unge studerende.



Nydanskere under uddannelse har ét afgørende problem for at kunne gøre deres uddannelse

færdig: De har svært ved at finde en praktikplads. Eller mere præcist: 65 procent forventer, at det er svært

at finde en praktikplads.



Og det forklarer de med arbejdsgivernes diskrimination og deres mangel på personligt netværk

på arbejdsmarkedet.



Steen Karlsen fra HKs politisk/økonomiske sekretariat pointerer, at undersøgelsen bekræfter

det, man havde på fornemmelsen før.



- For der er en håbløshed blandt de unge. Derfor arbejder vi sammen

med de københavnske handelsskoler, hvor hovedparten af de unge nydanskere er, for at ændre den holdning. Der er søgt

penge i Undervisningsministeriet til at skabe praktikpladser til gruppen af nydanskere. Og så vil vi finde ud af, hvad der bliver

af dem, der ikke finder en praktikplads og heller ikke vælger skolepraktik. For de forsvinder i den blå luft - og det

kan vi eller skolevejlederne ikke forklare, siger han.

Overførsler ned

Godt syv procent af de ansatte i detailhandlen

har en anden etnisk baggrund med i rygsækken. Så Dansk Handel & Service mener, at virksomhederne er gode til at tage

ansvar for bedre integration. Men erkender, at der burde være et langt bedre samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne og

erhvervslivet.



- Vi er uenige med de unge nydanskere i, at virksomhederne diskriminerer dem. Men vi mener, at gevinsten ved at

tage et arbejde er alt for lille. Derfor bør dagpenge og kontanthjælp være sådan, at det kan betale sig at arbejde.





- Det er den største barriere for integrationen, mener udviklingskonsulent i DHS Niels Hovmand.



Steen Karlsen fra

HK pointerer dog, at de unge studerende både under den nuværende og tidligere regering ikke får gavn af de normale overførselsindkomster.





Så det er ikke de unge, der lukrerer på de høje overførselsindkomster.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen